Wednesday, May 18, 2011

Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah - Bab 2

Bab 2: Peranan Guru dalam Pengurusan BD

Persekitaran Pembelajaran yg kondusif

* Tempat murid dpt mlibatkn dri, mgambil bhagian & mnumpukn prhatian dlm pmbljaran.

* Mrgsg minat & smgat murid utk trus bljar.

* Iklim yg dpt mmotivasikn murid – suasana / bdya yg dpt mwujudkn motif dlm dri murid utk brtndak kea rah mcapai matlamat pmbljrn.

* Murid myedari klbihan sikap brdikari, mpyai rsa btjwb & kesepunyaan thdp pmbljaran.

[1] Persekitaran Fizikal

ü Susunan & reka bentuk fizikal dlm BD

ü Sumber bhn pmbljarn

ü Ruang / sudut pmbljran

ü Ruang pd dinding

ü Pncahayaan, pgudaraan

ü Kebersihan

Garis Panduan ttg pgunaan ruang

(a) Bilik darjah tradisional

- Berpusatkan guru & komunikasi / interaksi dlam klangan murid terhad

- Murid nakal / masalah pglihatan – duduk d hdpan

- Murid ^ - duduk d blakang

(b) Kumpulan kecil

- Strategi pgajaran bkumpulan

- Brpusatkn murid

- Murid blh brinteraksi / bbcang / brtukar pndpt ssma mrka

- Kump. Mgikut pncapaian

(c) Seminar

- Sesuai jika guru hndrk mgadakn prbincgan klas

- Murid blh brsemuka dgn guru & rakan2 lain

[2] Persekitaran Psikososial

*Pendekatan pengajaran guru perlu ambil kira keperluan murid, perkembangan kognitif, gaya pembelajaran murid yg berbeza.

ü Komunikasi 2 hala menggalakkn interaksi antara guru dgn murid

ü Guru dpt mengetahui tahap interaksi sosial mlalui pemerhatian / mggunakan teknik sosiometri (suatu teknik yg digunakan utk mgkaji hubungn antra individu)

Peraturan & Rutin Bilik Darjah

Ø Kenyataan yg memaklumkan tingkah laku yg boleh diterima did lm BD

Ø Peringatan / autoriti kpd nilai moral murid2

Rutin Bilik Darjah

* Prosedur / langkah2 yg msti diikuti olh murid dlm akt spesifik mreka d dlm BD

* Rutin keluar masuk kelas

* Cara guru mengambil kehadiran

* Cara mengedar & menyimpan barang pembelajaran

* Membentuk kump. dlm kelas

* Menghantar buku latihan / kerja rumah

* Perlakuan semasa d kantin/ps/bilik air


Pengurusan Pentaksiran di dlm BD

Proses Penyediaan Ujian / Peperiksaan

Menggubal ujian

* Ujian mesti adil & dibentuk brdasarkan pengetahuan yg telah diajar

* Soalan2 ujian harus merangkumi tahap pemikiran slain drpd prgkat pengetahuan

* Bincang dgn guru2 yg mngajar subj yg sama d kelas lain

* Memaklumkn tarikh ujian/topik yg terlibat

* Cuba biasakn murid dgn format ujian

Penyimpanan Data Peribadi Murid

Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Rendah OOIR

v Guru bolh mgetahui latar blkang murid, pncapaian & kmajuan akademik, minat serta perkembangan fizikal murid

v Membantu guru mnentukan aktiviti / pengalaman yg sesuai dgn minat murid

v Guru dpt kenal pasti murid yg memerlukan bimbingan

Buku Rekod

v Membantu guru kelas utk mghubungi ibu bapa / penjaga supaya dpt berbincang ttg anak murid

v Guru dapat memaklumkan kpd ibubapa sekiranya ada anak mereka yg tidak sihat, ponteng / melakukan salah laku

Buku Laporan

v Membolehkan ibubapa menasihati, membimbing anak2 mereka & berkerjasama dgn pihak sekolah


Buku kedatangan Murid

v Membantu guru mengesan murid yang ada masalah kehadiran / kelewatan

v Memaklumkan kepada guru bilangan murid di dalam kelas

v Guru boleh mengambil tindakan menghubungi ibu bapa murid sekiranya murid2 tersebut x hadir

No comments: