Bab 2: Peranan Guru dalam Pengurusan BD
Persekitaran Pembelajaran yg kondusif
Tempat murid dpt mlibatkn dri, mgambil bhagian & mnumpukn prhatian dlm pmbljaran.
Mrgsg minat & smgat murid utk trus bljar.
Iklim yg dpt mmotivasikn murid – suasana / bdya yg dpt mwujudkn motif dlm dri murid utk brtndak kea rah mcapai matlamat pmbljrn.
Murid myedari klbihan sikap brdikari, mpyai rsa btjwb & kesepunyaan thdp pmbljaran.
[1] Persekitaran Fizikal
ü Susunan & reka bentuk fizikal dlm BD
ü Sumber bhn pmbljarn
ü Ruang / sudut pmbljran
ü Ruang pd dinding
ü Pncahayaan, pgudaraan
ü Kebersihan
Garis Panduan ttg pgunaan ruang
(a) Bilik darjah tradisional
- Berpusatkan guru & komunikasi / interaksi dlam klangan murid terhad
- Murid nakal / masalah pglihatan – duduk d hdpan
- Murid ^ - duduk d blakang
(b) Kumpulan kecil
- Strategi pgajaran bkumpulan
- Brpusatkn murid
- Murid blh brinteraksi / bbcang / brtukar pndpt ssma mrka
- Kump. Mgikut pncapaian
(c) Seminar
- Sesuai jika guru hndrk mgadakn prbincgan klas
- Murid blh brsemuka dgn guru & rakan2 lain
[2] Persekitaran Psikososial
*Pendekatan pengajaran guru perlu ambil kira keperluan murid, perkembangan kognitif, gaya pembelajaran murid yg berbeza.
ü Komunikasi 2 hala menggalakkn interaksi antara guru dgn murid
ü Guru dpt mengetahui tahap interaksi sosial mlalui pemerhatian / mggunakan teknik sosiometri (suatu teknik yg digunakan utk mgkaji hubungn antra individu)
Peraturan & Rutin Bilik Darjah
Ø Kenyataan yg memaklumkan tingkah laku yg boleh diterima did lm BD
Ø Peringatan / autoriti kpd nilai moral murid2
Rutin Bilik Darjah
Prosedur / langkah2 yg msti diikuti olh murid dlm akt spesifik mreka d dlm BD
Rutin keluar masuk kelas
Cara guru mengambil kehadiran
Cara mengedar & menyimpan barang pembelajaran
Membentuk kump. dlm kelas
Menghantar buku latihan / kerja rumah
Perlakuan semasa d kantin/ps/bilik air
Pengurusan Pentaksiran di dlm BD
Proses Penyediaan Ujian / Peperiksaan
Menggubal ujian
Ujian mesti adil & dibentuk brdasarkan pengetahuan yg telah diajar
Soalan2 ujian harus merangkumi tahap pemikiran slain drpd prgkat pengetahuan
Bincang dgn guru2 yg mngajar subj yg sama d kelas lain
Memaklumkn tarikh ujian/topik yg terlibat
Cuba biasakn murid dgn format ujian
Penyimpanan Data Peribadi Murid
Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Rendah OOIR
v Guru bolh mgetahui latar blkang murid, pncapaian & kmajuan akademik, minat serta perkembangan fizikal murid
v Membantu guru mnentukan aktiviti / pengalaman yg sesuai dgn minat murid
v Guru dpt kenal pasti murid yg memerlukan bimbingan
Buku Rekod
v Membantu guru kelas utk mghubungi ibu bapa / penjaga supaya dpt berbincang ttg anak murid
v Guru dapat memaklumkan kpd ibubapa sekiranya ada anak mereka yg tidak sihat, ponteng / melakukan salah laku
Buku Laporan
v Membolehkan ibubapa menasihati, membimbing anak2 mereka & berkerjasama dgn pihak sekolah
Buku kedatangan Murid
v Membantu guru mengesan murid yang ada masalah kehadiran / kelewatan
v Memaklumkan kepada guru bilangan murid di dalam kelas
v Guru boleh mengambil tindakan menghubungi ibu bapa murid sekiranya murid2 tersebut x hadir
No comments:
Post a Comment