Wednesday, May 18, 2011

Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah - Bab 3

BAB 3: HUBUNGAN GURU – MURID

Membina Hubungan Guru - Murid

Kepentingan Membina Hubungan Guru - murid

Kebaikan guru – murid

* Suasana BD menjadi lbh selesa & kondusif utk PnP

* Mengurangkn masalah disiplin

* Menjadi model yg boleh diikuti oleh guru & murid lain

* Mempengaruhi perkembangan & pencapaian pelajar

* Membentuk peribadi mulia


Faktor2 yg Mempengaruhi Hubungan Guru - Murid

STRATEGI MEMBINA HUBUNGAN POSITIF G-M

CIRI2 AMALAN BUDYA PENYAYANG

Hormat

© Konsep asas dlm hormat ialah penerimaan

© Guru mendengar & memberikn pluang utk murid menyuarakn pdgn, emo, & mslh, & guru mghormati pkra yg disuarakn tanpa prejudis

© Bkaitan dgn interaksi dgn murid

© Prbezaan indv dikenalpasti

© Guru mberikan phatian & ambil berat ttg diri murid

© Guru akn dpt kepercayaan murid

Autentik

© Menjadi diri sendiri

© Memberi maklum balas dgn jujur

© X takut utk mengakui bsalah

© Btgjwb atas tingkah laku sendiri

© Menyedari emosi sndiri & org lain serta mengawalnya

Keperihatinan

© Bertimbang rasa, mngambil berat

© Bolh berkongsi masalah

© Saling bekerjasama

© Peka kpd kehendak/emo org lain

© Mengutamakn kebajikan murid2

© Bersikap empati

© Utk mmupuk keperihatinan, guru2 blh mbincangkn isu2 yg timbul d dlm BD

Intergriti Emosi

© Wujud dgn kejujuran emosi

© Kejujuran dlm bkomunikasi & saling mempercayi

© Mempunyai kebolehan utk menggalakkn murid utk bkongsi fikiran / perasaan yg dialami

© Guru dpt bedpan dgn masalah tgkh laku murid & dpt membimbing murid spya mpunyai akauntabiliti ats sgala perlakuan mreka

© Keseimbangan dlm menyuarakan emosi +ve & -ve

© Meluahkn emosi dgn cara yg diterima olh murid


STRATEGI MENGAMALKAN BUDAYA PENYAYANG

DINAMIKA BILIK DARJAH

© Kuasa yg tdapat dlm kump yg boleh mendorong ahli2 kumpulannya utk mlakukn sstu perubahan

© Perubahan Kemajuan / Peningkatan, Pengunduran / sekatan

© Kumpulan rakan sebaya yg berkongsi matlamat yg sama

© Berupaya utk mdorong ahli2 kumpulanny utk mgubah, menjayakn/ menghindari sstu bdasarkan kepercayaan / matlamat kump

© Kajian sosiometri mmbantu guru melihat pola persahabatan/ kump dlam BD

© Penularan adalah ciri2 / tgkh laku ahli kump dinamika yg diikuti & mpyai pengaruh kpd ahli kump yg lain

PERANAN GURU DALAM DINAMIKA KUMPULAN


No comments: