Bab 7: pengurusan bd yg mlibatkan murid bkerperluan khas
Terencat akal
© Batasan dlm fungsi intelek & kemahiran2 penyesuaian spt komunikasi, pjagaan, kehidupan harian, sosial, kesihatan & keselamatan, akademik, riadah & kerja
© Pengurusan BD yg mlibatkn murid2 dgn msalah terencat akal
o Memerlukan masa yg > utk myiapkn tugasan (kdr pmbljrn murid ini > lmbt)
o Arahan yg dberi harus jelas, ringkas & langkah2 harus dnyatakan dlm urutn yg logikal
o Arahan ini blh dpecahkn kpd bahagian2 kecil & mgkin perlu diulang
o Kmahiran2 baharu yg dplajari prlu sntiasa diulang & dpraktikkn
o Sediakn akt yg mbri murid pglaman mgunakkn deria sensori & kemahiran motor (pgg buah epal – hidu – belajar perkataan epal)
o Sediakan Rancangan Pddikan Indv (RPI) utk mmenuhi kperluan khas murid
Masalah kecacatan fizikal
© Masalah kerosakan sensori
o Celebral palsy
o Muscular dystrophy
o Spina Bifida
o Sawan (Epilepsy)
© Pengurusan BD (Sawan)
o Guru harus tenang & myakinkn murid2 ttg keadaan rakan mrk
o Epilepsi thap rendah – guru prlu sntiasa mnyoal & mgulang agar murid boleh ikut pkembangan d dlm BD
o Serangan – perlu diletakkan d ats lantai & kpala dsendeng ke tepi
o Guru alihkn smua obj di sekitar utk mghentikn pergerakknnya.. Jika pnafasan murid x kembali pulih slpas seketika, guru prlu dptkn bantuan prubatan.
Masalah Penglihatan
© Ciri – ciri masalah penglihatan
© Strategi pengurusan
o Susunan dlm BD hrus konsisten
o Perabot (mghalang pgrakan) harus dletakkan d tmpt yg sesuai
o Bahan bercorak yg mpy kualiti cetakan yg baik / besar
o Tempat duduk murid berhampiran dgn papan putih
o Galak murid guna pita rakaman / komputer
o Guru / murid didedah dgn sistem mbaca / menulis braile
Masalah pendengaran
Masalah komunikasi
© Murid x dpt menerima, mmahami maklumat yg dsampaikn serta mjejaskn keupayaan murid meluahkn pandangan serta ideanya
Masalah Bahasa
© Ciri2 :
o Pendiam
o Byk bgantung kpd komunikasi bkn lisan (pgrkn tgn)
o X mlibatkn dri dlm pbincangan kump
Masalah Pertuturan
© Kesukaran menghasilkn bunyi utk tujuan bcakap / bkomunikasi
Masalah Pembelajaran
Disleksia
© Masalah mbaca
© Kesilapan menterbalikkn pkataan atau hurud, ibu – ubi
© Kurang kesedaran & minat thdp buku
© Masalah ini diwarisi
© Bolh diatasi dgn kaedah mgajar yg btul
Diskalkulia
© Kesukaran mlaksanakn pgiraan Math
© Sering mbuat ksilapan dlm pgiraan
© Kadar respon – agk lmbt / jejaskn keupayaan mrk myiapkn latihan yg dbrikn
disgrafia
© Tulisan yg lemah
© Masalah ejaan
© Tatabahasa
© Susunan pinggan yg x berstruktur
© Pembubuhan tanda bacaan di tmpt slh
© Ciri2:
Autistik
© Mengasingkn diri
© Enggan bcakap
© Kmahiran sosial / komunikasi yg lemah
© Cenderung mlakukn pgrkn bdn yg berulang (mengibas tgn / mghentak kpala)
© Perasaan terlampau suka thdp sstu obj / x mahu dipisahkn
© X suka kpd perubahan dlm rutin
© Lewat perkembangn
Lewat perkembangan
© Suatu proses iaitu kanak2 mlalui perubahan fizikal, kognitif, emo, sosial, & tgkh laku pd pringkat2 ttntu dlm khdpn
Hiperaktif
[1] kesukaran dlm mngekalkn phatian
[2] tingkah laku hiperaktif
[3] menunjukkn sikap impulsif
Jenis2 adhd
Strategi pengurusan adhd
© Beri pertimbangan khas smsa mmilih tmpt duduk
© Dtempatkn d suatu sudut yg xda byk pkra yg blh mgalihkn phatian
© Pastikn murid jelas dgn praturan / prosedur dlm BD
© Wujudkn rutin dlm BD
© Beri arahan, tugasan, / masalah yg ringkas
© Sediakn peluang utk murid2 terlibat dlm akt yg aktif dlm BD
Masalah pintar cerdas / berbakat
© Indv yg dpt mnunjukkn potensi pd tahap tinggi dibandingkn dgn rakan sbaya yg mpyai pglamn & pskitaran yg sama
Masalah emosi / tingkah laku
© Xdpt mgawal emosi / tgkh laku melepasi tgh laku murid2 biasa
© Kelihatan x bahagia / murung
Masalah kelakuan
© Sikap mengingkari, xsopan, destruktif, mengalihkn tumpuan, cemburu
Sosial agresif
© Tunjukkn sikap kasar & agresif
© Sering bgaduh, mcuri / mrosakkn harta benda
Kerisauan / perhatikan diri & kurang matang
© Mpyai estim dri yg rendah, x mpunyai rmai kawan, dsbbkn kmhrn sosial yg rndah
Strategi Pengurusan
No comments:
Post a Comment