Wednesday, May 18, 2011

Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah - Bab 7

Bab 7: pengurusan bd yg mlibatkan murid bkerperluan khas

Terencat akal

© Batasan dlm fungsi intelek & kemahiran2 penyesuaian spt komunikasi, pjagaan, kehidupan harian, sosial, kesihatan & keselamatan, akademik, riadah & kerja

© Pengurusan BD yg mlibatkn murid2 dgn msalah terencat akal

o Memerlukan masa yg > utk myiapkn tugasan (kdr pmbljrn murid ini > lmbt)

o Arahan yg dberi harus jelas, ringkas & langkah2 harus dnyatakan dlm urutn yg logikal

o Arahan ini blh dpecahkn kpd bahagian2 kecil & mgkin perlu diulang

o Kmahiran2 baharu yg dplajari prlu sntiasa diulang & dpraktikkn

o Sediakn akt yg mbri murid pglaman mgunakkn deria sensori & kemahiran motor (pgg buah epal – hidu – belajar perkataan epal)

o Sediakan Rancangan Pddikan Indv (RPI) utk mmenuhi kperluan khas murid

Masalah kecacatan fizikal

© Masalah kerosakan sensori

o Celebral palsy

o Muscular dystrophy

o Spina Bifida

o Sawan (Epilepsy)

© Pengurusan BD (Sawan)

o Guru harus tenang & myakinkn murid2 ttg keadaan rakan mrk

o Epilepsi thap rendah – guru prlu sntiasa mnyoal & mgulang agar murid boleh ikut pkembangan d dlm BD

o Serangan – perlu diletakkan d ats lantai & kpala dsendeng ke tepi

o Guru alihkn smua obj di sekitar utk mghentikn pergerakknnya.. Jika pnafasan murid x kembali pulih slpas seketika, guru prlu dptkn bantuan prubatan.

Masalah Penglihatan

© Ciri – ciri masalah penglihatan

© Strategi pengurusan

o Susunan dlm BD hrus konsisten

o Perabot (mghalang pgrakan) harus dletakkan d tmpt yg sesuai

o Bahan bercorak yg mpy kualiti cetakan yg baik / besar

o Tempat duduk murid berhampiran dgn papan putih

o Galak murid guna pita rakaman / komputer

o Guru / murid didedah dgn sistem mbaca / menulis braile

Masalah pendengaran

Masalah komunikasi

© Murid x dpt menerima, mmahami maklumat yg dsampaikn serta mjejaskn keupayaan murid meluahkn pandangan serta ideanya


Masalah Bahasa

© Ciri2 :

o Pendiam

o Byk bgantung kpd komunikasi bkn lisan (pgrkn tgn)

o X mlibatkn dri dlm pbincangan kump

Masalah Pertuturan

© Kesukaran menghasilkn bunyi utk tujuan bcakap / bkomunikasi

Masalah Pembelajaran

Disleksia

© Masalah mbaca

© Kesilapan menterbalikkn pkataan atau hurud, ibu – ubi

© Kurang kesedaran & minat thdp buku

© Masalah ini diwarisi

© Bolh diatasi dgn kaedah mgajar yg btul

Diskalkulia

© Kesukaran mlaksanakn pgiraan Math

© Sering mbuat ksilapan dlm pgiraan

© Kadar respon – agk lmbt / jejaskn keupayaan mrk myiapkn latihan yg dbrikn

disgrafia

© Tulisan yg lemah

© Masalah ejaan

© Tatabahasa

© Susunan pinggan yg x berstruktur

© Pembubuhan tanda bacaan di tmpt slh

© Ciri2:



Autistik

© Mengasingkn diri

© Enggan bcakap

© Kmahiran sosial / komunikasi yg lemah

© Cenderung mlakukn pgrkn bdn yg berulang (mengibas tgn / mghentak kpala)

© Perasaan terlampau suka thdp sstu obj / x mahu dipisahkn

© X suka kpd perubahan dlm rutin

© Lewat perkembangn


Lewat perkembangan

© Suatu proses iaitu kanak2 mlalui perubahan fizikal, kognitif, emo, sosial, & tgkh laku pd pringkat2 ttntu dlm khdpn


Hiperaktif

[1] kesukaran dlm mngekalkn phatian

[2] tingkah laku hiperaktif

[3] menunjukkn sikap impulsif

Jenis2 adhd

Strategi pengurusan adhd

© Beri pertimbangan khas smsa mmilih tmpt duduk

© Dtempatkn d suatu sudut yg xda byk pkra yg blh mgalihkn phatian

© Pastikn murid jelas dgn praturan / prosedur dlm BD

© Wujudkn rutin dlm BD

© Beri arahan, tugasan, / masalah yg ringkas

© Sediakn peluang utk murid2 terlibat dlm akt yg aktif dlm BD

Masalah pintar cerdas / berbakat

© Indv yg dpt mnunjukkn potensi pd tahap tinggi dibandingkn dgn rakan sbaya yg mpyai pglamn & pskitaran yg sama


Masalah emosi / tingkah laku

© Xdpt mgawal emosi / tgkh laku melepasi tgh laku murid2 biasa

© Kelihatan x bahagia / murung


Masalah kelakuan

© Sikap mengingkari, xsopan, destruktif, mengalihkn tumpuan, cemburu

Sosial agresif

© Tunjukkn sikap kasar & agresif

© Sering bgaduh, mcuri / mrosakkn harta benda

Kerisauan / perhatikan diri & kurang matang

© Mpyai estim dri yg rendah, x mpunyai rmai kawan, dsbbkn kmhrn sosial yg rndah

Strategi Pengurusan


No comments: