Wednesday, May 18, 2011

Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah - Bab 4

Bab 4 PENGURUSAN DISIPLIN BD

Model modifikasi tingkah laku oleh b.f. skinner

© Guna prinsip peneguhan

© Peneguhan positif - hadiah, markah merit, pujian)

© Peneguhan negative – majalah / komik dikeluar spya murid kmbali mnunjukkn tgkh laku yg diingini

© Peneguhan mningkatkn tgkh laku yg diingini

© Dendaan ialah tindakan yg diambil utk mgurangkn tindakan yg x diingini

© Peneguhan –ve = tindakan yg diambil utk mngkatkn tingkah laku yg diingini

© Peneguhan yg tetap, diberi setiap kali murid mnunjukkn tingkah laku yg diingini, utk mbentuk tgkah laku baharu yg diingini.

© Peneguhan senang digunakn & mdpt hasil yg pantas

© Tetapi kesannya x btahan lama

© Peneguhan / ganjaran > mmenuhi keperluan motivasi ekstrinsik (ganjaran, hadiah, pujian)

© Utk jangka masa panjang, keadaan ini blh mgakibatkn motif murid btukar kpd mdpt unsur ganjaran dprd unsur pembelajaran.

Model disiplin asertif canter

© Berasaskan peneguhan thdp tgkah laku yg diingini & penerimaan murid thadp akibat drpd tgkah laku yg ditunjukkn

© Menekankan penetapan & penguatkuasaan peraturan serta memastikan murid2 mematuhi peraturan tersebut dgn tegas

© Melibatkan ganjaran / dendaan akibat drpd peraturan yg ditetapkan

© Guru mengendalikan BD dgn berinteraksi scra tenang, serius, & konsisten dgn murid

© Murid2 berhak utk mdpt suasana pembelajaran yg tenang & teratur

© Keperluan2 guru & murid perlu dipatuhi mlalui pengurusan BD yg asertif

© Guru mpunyai hak utk mgajar scara profesional / tanpa gangguan

© Murid mpunyai hak utk blajar dlm keadaan yg slamat & tenang dgn sokongan dprd guru & rakan2 lain


Kesan

Pengiktirafan

© Diberikan kepada murid2 utk mggalakkn tgkh laku yg diingini

© Menghargai tgkh laku, mberikn komen +ve

Tindakan Pembetulan

© Dikenakan kpd murid2 yg menggangu hak murid2 lain utk belajar dgn selesa

LANGKAH2 PENERANGAN PELAN PENGURUSAN BD

Model akibat logikal dreikurs

© Kepentingan guru memberikn kepercayaan & tgjwb kpd murid2 utk bsama2 mjaga disiplin BD

© Murid2 dibimbing utk ingat – mengingati antra 1 sma lain ttg peraturan yg telah ditetapkan

© Guru perlu mengenalpasti punca kpd masalah tingkah laku

© Demokrasi – guru & murid bkerjasama mbuat keputusan dlm BD

© Murid perlu dilatih utk mdpt kwalan kendiri thadap pengurusan disiplin BD

© Murid & guru bsama2 memikul tgjwb dlm pngurusan disiplin BD

Motif Salah Laku

Sumbangan Dreikurs

© Murid melihat kepentingan mdisiplinkan diri utk mbawa kebaikan kpd persekitarannya

© Mengutaraan konsep kesepunyaan thdp BD

© Murid bkejasma mbtk rutin & praturan BD

© Guru spptnya mggunakn dendaan & elakkan pujian

Model pengurusan kelompok kounin

© Bergantung kpd pengawasan & penyeliaan yg teliti guru thadap aktiviti2 d dlm BD

© Kebolehan guru utk mgawasi smua pkara yg brlaku d dlm BD pd stiap masa & cara utk menangani mslh sblum mjd masalah disiplin

© Teguran mesti jelas

o Guru perlu mnyatakn dgn spesifik tgkh laku yg hendak dibetulkn

o Memberikn akibat kpd salah laku tersebut dlm arahan

o Mberikan teladan kpd murid2 lain bahawa guru serius dlm mdisiplinkn murid

© Tegas dan bernada serius

o Nada & intonasi suara tegas/keras

o Mimik muka perlu serius

© Guru pastikan punca slh laku murid

© Kelancaran & perlaksanaan akt d dlm BD mmainkn peranan yg pnting utk mgawal slh laku d dlm BD

© Memastikan murid sentiasa mpunyai tugasan & melibatkn diri scra aktif dlm PnP (bpusatkn murid)

© Momentum – guru memulakn pngajaran dgn menarik phatian murid, meneruskn pengajaran dgn lancar, mlakukan peralihan antra akt PnP dgn cekap & buat kesimpulan pngajaran pd haritu dgn bkesan

MODEL REALITI TERAPI WILLIAM GLASSER

© Asas utama – sikap tingkh laku yg dtunjukkn olh indv brasaskn pilihan yg dibuat berdasarkn keperluan asas mrk


KERPERLUAN ASAS MURID (4K)

© Merupakan teknik kaunseling utk mbantu indv meneroka kmahuan diri, mbuat refleksi ttg prkara yg sdang mrka lakukn, & mbuat prancangan ttg khendak sbenar mrk pd masa akn datang

© Fokus utama – indv btgjwb thadap tgkh laku sendiri

Kurikulum yang berkualiti

© Kurikulum yang berkualiti akn meningkatkn mutu pndidikan

© Bmula dgn perancangan yg bekesan, pmulaan pgjaran yg memotivasikn murid, prbincangan yg bpusatkn murid & mberi pluang kpd murid2 utk mmahami & meneroka topik yg diajar

© Utk mdapatkn psekitaran yg bkualiti, guru perlu bkerjasama dgn murid utk mbina 1 piawaian tgkh laku yg diingini dlm BD

© Pjanjian tgkh laku bolh dibuat dgn murid utk mgawal selia tgkh laku mreka

© Utk mdapatkn psekitaran yg bkualiti, guru perlu bkerjasama dgn murid utk mbina 1 piawaian tgkh laku yg diingini dlm BD

© Pjanjian tgkh laku bolh dibuat dgn murid utk mgawal selia tgkh laku mreka


No comments: