Bab 4 PENGURUSAN DISIPLIN BD
Model modifikasi tingkah laku oleh b.f. skinner
© Guna prinsip peneguhan
© Peneguhan positif - hadiah, markah merit, pujian)
© Peneguhan negative – majalah / komik dikeluar spya murid kmbali mnunjukkn tgkh laku yg diingini
© Peneguhan mningkatkn tgkh laku yg diingini
© Dendaan ialah tindakan yg diambil utk mgurangkn tindakan yg x diingini
© Peneguhan –ve = tindakan yg diambil utk mngkatkn tingkah laku yg diingini
© Peneguhan yg tetap, diberi setiap kali murid mnunjukkn tingkah laku yg diingini, utk mbentuk tgkah laku baharu yg diingini.
© Peneguhan senang digunakn & mdpt hasil yg pantas
© Tetapi kesannya x btahan lama
© Peneguhan / ganjaran > mmenuhi keperluan motivasi ekstrinsik (ganjaran, hadiah, pujian)
© Utk jangka masa panjang, keadaan ini blh mgakibatkn motif murid btukar kpd mdpt unsur ganjaran dprd unsur pembelajaran.
Model disiplin asertif canter
© Berasaskan peneguhan thdp tgkah laku yg diingini & penerimaan murid thadp akibat drpd tgkah laku yg ditunjukkn
© Menekankan penetapan & penguatkuasaan peraturan serta memastikan murid2 mematuhi peraturan tersebut dgn tegas
© Melibatkan ganjaran / dendaan akibat drpd peraturan yg ditetapkan
© Guru mengendalikan BD dgn berinteraksi scra tenang, serius, & konsisten dgn murid
© Murid2 berhak utk mdpt suasana pembelajaran yg tenang & teratur
© Keperluan2 guru & murid perlu dipatuhi mlalui pengurusan BD yg asertif
© Guru mpunyai hak utk mgajar scara profesional / tanpa gangguan
© Murid mpunyai hak utk blajar dlm keadaan yg slamat & tenang dgn sokongan dprd guru & rakan2 lain
Kesan
Pengiktirafan
© Diberikan kepada murid2 utk mggalakkn tgkh laku yg diingini
© Menghargai tgkh laku, mberikn komen +ve
Tindakan Pembetulan
© Dikenakan kpd murid2 yg menggangu hak murid2 lain utk belajar dgn selesa
LANGKAH2 PENERANGAN PELAN PENGURUSAN BD
Model akibat logikal dreikurs
© Kepentingan guru memberikn kepercayaan & tgjwb kpd murid2 utk bsama2 mjaga disiplin BD
© Murid2 dibimbing utk ingat – mengingati antra 1 sma lain ttg peraturan yg telah ditetapkan
© Guru perlu mengenalpasti punca kpd masalah tingkah laku
© Demokrasi – guru & murid bkerjasama mbuat keputusan dlm BD
© Murid perlu dilatih utk mdpt kwalan kendiri thadap pengurusan disiplin BD
© Murid & guru bsama2 memikul tgjwb dlm pngurusan disiplin BD
Motif Salah Laku
Sumbangan Dreikurs
© Murid melihat kepentingan mdisiplinkan diri utk mbawa kebaikan kpd persekitarannya
© Mengutaraan konsep kesepunyaan thdp BD
© Murid bkejasma mbtk rutin & praturan BD
© Guru spptnya mggunakn dendaan & elakkan pujian
Model pengurusan kelompok kounin
© Bergantung kpd pengawasan & penyeliaan yg teliti guru thadap aktiviti2 d dlm BD
© Kebolehan guru utk mgawasi smua pkara yg brlaku d dlm BD pd stiap masa & cara utk menangani mslh sblum mjd masalah disiplin
© Teguran mesti jelas
o Guru perlu mnyatakn dgn spesifik tgkh laku yg hendak dibetulkn
o Memberikn akibat kpd salah laku tersebut dlm arahan
o Mberikan teladan kpd murid2 lain bahawa guru serius dlm mdisiplinkn murid
© Tegas dan bernada serius
o Nada & intonasi suara tegas/keras
o Mimik muka perlu serius
© Guru pastikan punca slh laku murid
© Kelancaran & perlaksanaan akt d dlm BD mmainkn peranan yg pnting utk mgawal slh laku d dlm BD
© Memastikan murid sentiasa mpunyai tugasan & melibatkn diri scra aktif dlm PnP (bpusatkn murid)
© Momentum – guru memulakn pngajaran dgn menarik phatian murid, meneruskn pengajaran dgn lancar, mlakukan peralihan antra akt PnP dgn cekap & buat kesimpulan pngajaran pd haritu dgn bkesan
MODEL REALITI TERAPI WILLIAM GLASSER
© Asas utama – sikap tingkh laku yg dtunjukkn olh indv brasaskn pilihan yg dibuat berdasarkn keperluan asas mrk
KERPERLUAN ASAS MURID (4K)
© Merupakan teknik kaunseling utk mbantu indv meneroka kmahuan diri, mbuat refleksi ttg prkara yg sdang mrka lakukn, & mbuat prancangan ttg khendak sbenar mrk pd masa akn datang
© Fokus utama – indv btgjwb thadap tgkh laku sendiri
Kurikulum yang berkualiti
© Kurikulum yang berkualiti akn meningkatkn mutu pndidikan
© Bmula dgn perancangan yg bekesan, pmulaan pgjaran yg memotivasikn murid, prbincangan yg bpusatkn murid & mberi pluang kpd murid2 utk mmahami & meneroka topik yg diajar
© Utk mdapatkn psekitaran yg bkualiti, guru perlu bkerjasama dgn murid utk mbina 1 piawaian tgkh laku yg diingini dlm BD
© Pjanjian tgkh laku bolh dibuat dgn murid utk mgawal selia tgkh laku mreka
© Utk mdapatkn psekitaran yg bkualiti, guru perlu bkerjasama dgn murid utk mbina 1 piawaian tgkh laku yg diingini dlm BD
© Pjanjian tgkh laku bolh dibuat dgn murid utk mgawal selia tgkh laku mreka
No comments:
Post a Comment