Bab 6 : Pengurusan Masalah Disiplin Bilik Darjah
Konsep pengurusan masalah disiplin
© Kesalahan2 – x mberikn perhatian, bkelakuan x sopan / tgkah laku yg mggangu blh dikawal:
Teguran non – verbal
Alihkan tingkah laku
Tukar rentak PnP
© Teguran non – verbal –kontak mata, tepuk bahu dgn perlahan
© Tukar rentak pengajaran
Guna strategi bpusatkn murid
Tukar tmpt duduk murid
Tukar akt yg djlnkn
© Kesalahan yg mlibatkan perawakan murid perlu ditangano scra indv dgn murid
© Mdptkn sokongan drpd ibubapa
© Guru perlu faham dendaan / akibat yg dikenakn hasil drpd slh laku murid bkn lah semata2 utk mghukum / mperkecil murid
© Sekolah blh mggunakn pendekatan yg myeluruh dlm pgurusan disiplin, pglibatan guru dlm mrncang, mlaksana & mengawasi disiplin murid
Kiraran pengurusan disiplin
Cadangan yg bolh dgunakan olh guru utk menangani disiplin
Halangan kpd pgurusan disiplin bd
© Hubungan Ibubapa
© Pengaruh Rakan Sebaya
© Keadaan Psekitaran BD
© Masalah Pkembangan Murid
© Slh laku yg xdijangka
Hubungan Ibu bapa
Pengaruh Rakan Sebaya
Salah laku yg tidak dijangka
© Bdepan dgn murid yg mpyai masalah emosi & disiplin d luar jangkaan
© Cara menangani
© Guru ambil tindakan bdasarkn praturan yg telah ditetapkan
© Murid yg mlakukan slh laku perlu dipisahkn tmpt duduk dgn rakan2
© Guru berbincang dgn murid
Keadaan Persekitaran BD
Masalah Perkembangan murid
Intervensi dlm menangani masalah disiplin
Pastoral Care
© Merupakan 1 bentuk bimbingn yg dberikn olh guru utk mjaga kbajikan muridnya
© Bntuk bimbingan ini mliputi bidang & isu yg luas spt ksihatan, sosial, pddkn, agama & moral, pgurusan tgkh laku & sokongan emosi murid
© Murid diberikn pddkn yg mnyeluruh srta bfokus kpd pmbangunan kyakinan diri & disiplin kendiri
© Bfokus kpd pndekatan bpusatkn murid
© Murid2 bkebolhan – Bdn kebajikan murid / Bdn pengawas skolah
© Penerapan nilai2 murni, moral, agama diberi pneguhan yg sesuai
o Kem2 ibadan, kem2 solat, bulan nilai2 murni
Bimbinngan & Kaunseling
© > kpd bentuk khidmat nasihat, bimbingan & bantuan
Matlamat khusus dlm Bimbingan & Kaunseling
Prinsip2 Bimbingan
Etika Bimbingan
Menghormati murid & tiada unsur diskriminasi
© Tanggapan –ve blh mpengaruhi hbgn atra pmbimbing dgn murid
© Mnyebabkn pmbimbing x mberi bantuan scra adil
© Guru prlu sedar keunikan ssorg muri
© Guru prlu mlihat murid sbg indv yg mpy kkuatan & klemahan yg trsendiri
© Kaji l/blakang, kperluan, kbolehan & punca2 murid blh jd efektif dlm khidupannya
© Murid perlu dlayan scra adil & tanpa sbb diskriminasi jantina, bdya, bgsa, agama
Kerahsiaan Murid
© Btujuan utk mmastikn smua maklumat yg ddpati smsa bimbingan djalankn, dsimpan & x dsebarkan
© Teras utama dlm mbina kpercayaan & hbgn cinta murid dgn pmbimbingan
© Hanya dkongsi dgn org lain atas sbb kpentingan murid tsebut
© Kelonggaran – melibatkn kslamatan murid
© Guru harus myimpan maklumat & mrahsiakan informasi yg dperoleh drpd muirid
Bertanggungjawab
© Guru perlu rujuk kpd guru yg > pakar / berpengalaman (guru krg pgalaman)
© Kenalpasti pihak2 d sek yg blh mbantu
© Tambah ilmu sbg pmbimbing (srtai kursus)
© Btjwb penuh ke ats murid yg dibimbing
Kemahiran2 bimbingan
Kemahiran memberikan perhatian
© Memberi gambaran bhawa guru minat & bersungguh utk menolongnya
© Murid akn brasa selamat, diterima & dihormati
Kemahiran mendengar dgn aktif
© Mmerhati & mmahami klakuan non –verbal murid
© Mdgr & mmahami msg2 verbal murid
© Mdgr & mmahami murid dlm konteks sbnr
© Mdengar & mperbaiki slh tanggapan murid
© Perkara yg mhalang guru dprd mdgr dgn aktif
o Smsa mdgr, guru mbuat pnilaian
o Mbawa kpd persepsi guru k ats murid
o Guru bfikir mklumbls yg sesuai utk mrid
Kemahiran mendengar dgn aktif
Kemahiran bimbingan
© Kemahiran Berempati
o Keupayaan memasuki dunia murid tsebut seolah2 situasi tsbut dialami sndri olh guru
o Guru harus bhati2 smsa mdgr dgn empati krna kdg kala guru tpengaruh dgn mslh murid / x dpt bfikir scra tbuka
o Terdiri drpd 3 peringkat
§ Guru mdgr dgn sensitive
§ Mmahami situasi yg dialami olh murid
§ Bantu murid mghubungkaitkn prasaan sbnr dgn situasi yg dihadapi
© Kemahiran menanyakan soalan
o Guna soalan tbuka/soalan ttutup
o Soalan tbuka – galak murid mghuraikn mklumt dgn > jelas / lanjut
o Soalan ttutup – mdptkn fkta yg khusus / maklumat yg ringkas
Teknik modifikasi tingkah laku
© Tgkh laku dipengaruhi olh akibat slps tgkh laku ditunjukkn
© Tgkh laku blh dbentuk, dkekalkn, dteguhkn / dlemahkn bdasarkn akibat yg diberi
© Btindak bdasarkn tgkh laku yg diberi ganjaran akn diulangi manakala yg x diberi ganjaran akn lupus
© Peneguhan +ve (ganjaran) adalah > bkesan drpd dendaan
Hieraki peneguhan
Pringkt | Peneguh | Contoh |
1 | Bhn Mknan | Coklat, gula2 |
2 | Barangan | Pmainan, pelekat, hadiah, sijil |
3 | Token | Lencana, markah, bintang yg dpt dtukar dgn peneguh lain |
4 | Aktiviti | Bmain komputer, mnolong guru, mbaca buku yg dminati |
5 | Keistimewaan | Mdpt keistimewaan utk mjd ktua kump, pnolong guru, rehat awal, krg tugasan |
6 | Pgiktirafan rakan | Dterima & dipuji olh rakan sbaya |
7 | Perakuan guru | Pujian & phatian guru |
8 | Kepuasan kendiri | Pneguh dlman, mdpt kpuasan diri |
Prinsip pengunaan hieraki peneguhan
© Guru dinasihatkn hanya mgunakn peneguh pringkat rndah utk mneguhkn tgkh laku yg baru hendak dbntuk/utk mgekalkn tgkh laku yg diingini
© Peneguhan prlu ada ksinambungan. Guru bmula dgn pringkat rendah & perlu bralih kpd peringkat pneguh yg > tinggi
Sistem modifikasi tingkah laku yg berstruktur
Sistem Kontrak tingkah laku
© Dibentuk scra psetujuan drpd kedua2 belah pihak
© Langkah mmastikan keberkesanan
o Bjumpa dgn murid & terangkn rasional / langkah2 yg prlu utk mmastikn kontrak bkesan
o Minta bantuan drpd pihak2 lain utk mmastikan murid mmatuhi kontrak
o Tetapkn matlamat jangka masa pnjag spya murid dpt mgekalkn tgkh laku yg diingini wlpun kontrak sudah berakhir
© Langkah2 mbina kontrak
© Jenis kontrak
Sistem Token
© Dpt dtukar dgn brgn yg dgemari/akt yg menyeronokkan
© Langkah:
© Memilih peneguh/ganjaran yg tepat
© Ganjaran aktiviti
o Menggunakan komputer
o Menolong guru
o Mbaca buku yg dipilih
o Pergi ke perpustakaan
o Mghias bulletin kelas
o Menolong murid lain
o Merancang akt kelas
o Belajar sendiri
o Membuat kraf tangan
© Ganjaran keistimewaan
© Jenis2 token
Pelan intervensi modivikasi tgkh laku
No comments:
Post a Comment