Wednesday, May 18, 2011

Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah - Bab 6

Bab 6 : Pengurusan Masalah Disiplin Bilik Darjah

Konsep pengurusan masalah disiplin

© Kesalahan2 – x mberikn perhatian, bkelakuan x sopan / tgkah laku yg mggangu blh dikawal:

* Teguran non – verbal

* Alihkan tingkah laku

* Tukar rentak PnP

© Teguran non – verbal –kontak mata, tepuk bahu dgn perlahan

© Tukar rentak pengajaran

* Guna strategi bpusatkn murid

* Tukar tmpt duduk murid

* Tukar akt yg djlnkn

© Kesalahan yg mlibatkan perawakan murid perlu ditangano scra indv dgn murid

© Mdptkn sokongan drpd ibubapa

© Guru perlu faham dendaan / akibat yg dikenakn hasil drpd slh laku murid bkn lah semata2 utk mghukum / mperkecil murid

© Sekolah blh mggunakn pendekatan yg myeluruh dlm pgurusan disiplin, pglibatan guru dlm mrncang, mlaksana & mengawasi disiplin murid

Kiraran pengurusan disiplin

Cadangan yg bolh dgunakan olh guru utk menangani disiplin

Halangan kpd pgurusan disiplin bd

© Hubungan Ibubapa

© Pengaruh Rakan Sebaya

© Keadaan Psekitaran BD

© Masalah Pkembangan Murid

© Slh laku yg xdijangka


Hubungan Ibu bapa

Pengaruh Rakan Sebaya

Salah laku yg tidak dijangka

© Bdepan dgn murid yg mpyai masalah emosi & disiplin d luar jangkaan

© Cara menangani

© Guru ambil tindakan bdasarkn praturan yg telah ditetapkan

© Murid yg mlakukan slh laku perlu dipisahkn tmpt duduk dgn rakan2

© Guru berbincang dgn murid


Keadaan Persekitaran BD

Masalah Perkembangan murid

Intervensi dlm menangani masalah disiplin

Pastoral Care

© Merupakan 1 bentuk bimbingn yg dberikn olh guru utk mjaga kbajikan muridnya

© Bntuk bimbingan ini mliputi bidang & isu yg luas spt ksihatan, sosial, pddkn, agama & moral, pgurusan tgkh laku & sokongan emosi murid

© Murid diberikn pddkn yg mnyeluruh srta bfokus kpd pmbangunan kyakinan diri & disiplin kendiri

© Bfokus kpd pndekatan bpusatkn murid

© Murid2 bkebolhan – Bdn kebajikan murid / Bdn pengawas skolah

© Penerapan nilai2 murni, moral, agama diberi pneguhan yg sesuai

o Kem2 ibadan, kem2 solat, bulan nilai2 murni

Bimbinngan & Kaunseling

© > kpd bentuk khidmat nasihat, bimbingan & bantuan

Matlamat khusus dlm Bimbingan & Kaunseling

Prinsip2 Bimbingan

Etika Bimbingan

Menghormati murid & tiada unsur diskriminasi

© Tanggapan –ve blh mpengaruhi hbgn atra pmbimbing dgn murid

© Mnyebabkn pmbimbing x mberi bantuan scra adil

© Guru prlu sedar keunikan ssorg muri

© Guru prlu mlihat murid sbg indv yg mpy kkuatan & klemahan yg trsendiri

© Kaji l/blakang, kperluan, kbolehan & punca2 murid blh jd efektif dlm khidupannya

© Murid perlu dlayan scra adil & tanpa sbb diskriminasi jantina, bdya, bgsa, agama

Kerahsiaan Murid

© Btujuan utk mmastikn smua maklumat yg ddpati smsa bimbingan djalankn, dsimpan & x dsebarkan

© Teras utama dlm mbina kpercayaan & hbgn cinta murid dgn pmbimbingan

© Hanya dkongsi dgn org lain atas sbb kpentingan murid tsebut

© Kelonggaran – melibatkn kslamatan murid

© Guru harus myimpan maklumat & mrahsiakan informasi yg dperoleh drpd muirid

Bertanggungjawab

© Guru perlu rujuk kpd guru yg > pakar / berpengalaman (guru krg pgalaman)

© Kenalpasti pihak2 d sek yg blh mbantu

© Tambah ilmu sbg pmbimbing (srtai kursus)

© Btjwb penuh ke ats murid yg dibimbing

Kemahiran2 bimbingan


Kemahiran memberikan perhatian

© Memberi gambaran bhawa guru minat & bersungguh utk menolongnya

© Murid akn brasa selamat, diterima & dihormati

Kemahiran mendengar dgn aktif

© Mmerhati & mmahami klakuan non –verbal murid

© Mdgr & mmahami msg2 verbal murid

© Mdgr & mmahami murid dlm konteks sbnr

© Mdengar & mperbaiki slh tanggapan murid

© Perkara yg mhalang guru dprd mdgr dgn aktif

o Smsa mdgr, guru mbuat pnilaian

o Mbawa kpd persepsi guru k ats murid

o Guru bfikir mklumbls yg sesuai utk mrid

Kemahiran mendengar dgn aktif

Kemahiran bimbingan

© Kemahiran Berempati

o Keupayaan memasuki dunia murid tsebut seolah2 situasi tsbut dialami sndri olh guru

o Guru harus bhati2 smsa mdgr dgn empati krna kdg kala guru tpengaruh dgn mslh murid / x dpt bfikir scra tbuka

o Terdiri drpd 3 peringkat

§ Guru mdgr dgn sensitive

§ Mmahami situasi yg dialami olh murid

§ Bantu murid mghubungkaitkn prasaan sbnr dgn situasi yg dihadapi

© Kemahiran menanyakan soalan

o Guna soalan tbuka/soalan ttutup

o Soalan tbuka – galak murid mghuraikn mklumt dgn > jelas / lanjut

o Soalan ttutup – mdptkn fkta yg khusus / maklumat yg ringkas

Teknik modifikasi tingkah laku

© Tgkh laku dipengaruhi olh akibat slps tgkh laku ditunjukkn

© Tgkh laku blh dbentuk, dkekalkn, dteguhkn / dlemahkn bdasarkn akibat yg diberi

© Btindak bdasarkn tgkh laku yg diberi ganjaran akn diulangi manakala yg x diberi ganjaran akn lupus

© Peneguhan +ve (ganjaran) adalah > bkesan drpd dendaan

Hieraki peneguhan

Pringkt

Peneguh

Contoh

1

Bhn Mknan

Coklat, gula2

2

Barangan

Pmainan, pelekat, hadiah, sijil

3

Token

Lencana, markah, bintang yg dpt dtukar dgn peneguh lain

4

Aktiviti

Bmain komputer, mnolong guru, mbaca buku yg dminati

5

Keistimewaan

Mdpt keistimewaan utk mjd ktua kump, pnolong guru, rehat awal, krg tugasan

6

Pgiktirafan rakan

Dterima & dipuji olh rakan sbaya

7

Perakuan guru

Pujian & phatian guru

8

Kepuasan kendiri

Pneguh dlman, mdpt kpuasan diri

Prinsip pengunaan hieraki peneguhan

© Guru dinasihatkn hanya mgunakn peneguh pringkat rndah utk mneguhkn tgkh laku yg baru hendak dbntuk/utk mgekalkn tgkh laku yg diingini

© Peneguhan prlu ada ksinambungan. Guru bmula dgn pringkat rendah & perlu bralih kpd peringkat pneguh yg > tinggi

Sistem modifikasi tingkah laku yg berstruktur

Sistem Kontrak tingkah laku

© Dibentuk scra psetujuan drpd kedua2 belah pihak

© Langkah mmastikan keberkesanan

o Bjumpa dgn murid & terangkn rasional / langkah2 yg prlu utk mmastikn kontrak bkesan

o Minta bantuan drpd pihak2 lain utk mmastikan murid mmatuhi kontrak

o Tetapkn matlamat jangka masa pnjag spya murid dpt mgekalkn tgkh laku yg diingini wlpun kontrak sudah berakhir

© Langkah2 mbina kontrak


© Jenis kontrak


Sistem Token

© Dpt dtukar dgn brgn yg dgemari/akt yg menyeronokkan

© Langkah:


© Memilih peneguh/ganjaran yg tepat


© Ganjaran aktiviti

o Menggunakan komputer

o Menolong guru

o Mbaca buku yg dipilih

o Pergi ke perpustakaan

o Mghias bulletin kelas

o Menolong murid lain

o Merancang akt kelas

o Belajar sendiri

o Membuat kraf tangan

© Ganjaran keistimewaan


© Jenis2 token

Pelan intervensi modivikasi tgkh laku

No comments: