Tugasan Isl 14
1.
Buat
bacaan tambahan tentang Penilaian Berasaskan Sekolah berkaitan perkara berikut
;
i.
Penggredan
ii.
Prosedur
pelaksanaan
2.
Sangkutkannya
di laman web pembelajaran masing- masing.
Penggredan
Pencapaian dalam PBS akan dinilai dan pelajar perlu menyempurnakan
setiap tugasan yang diberikan. Antara aspek-aspek yang dinilai adalah :
a) Kehadiran pelajar dalam PBS.
b) Menyempurnakan tugasan (dinilai oleh pensyarah)/
c) Portfolio individu
d) Laporan Perkembangan Pelajar.
Prosedur Pelaksanaan PBS
a) Kehadiran pelajar dalam PBS.
b) Menyempurnakan tugasan (dinilai oleh pensyarah)/
c) Portfolio individu
d) Laporan Perkembangan Pelajar.
Prosedur Pelaksanaan PBS
a. Bahagian Pendidikan Guru memaklumkan kepada semua Jabatan Pelajaran
Negeri (JPN) tentang program Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).
b. Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) akan memaklumkan kepada pihak sekolah tentang penempatan pelajar.
c. IPGM akan memaklumkan / memberik taklimat berkaitan pelaksanaan PBS kepada pihak sekolah.
d. IPGM akan menguruskan taklimat pengurusan dan pelaksanaan PBS untuk tutor dan pelajar.
e. IPGM menyediakan borang dan dokumen yang berkaitan untuk tindakan pelajar.
f. IPGM memberikan tugasan kepada pelajar untuk disempurnakan sepanjang tempoh pelaksanaan PBS dan dibincang bersama pensyarah masing-masing semasa sesi interaksi.
g. Tugasan pelajar semasa PBS akan dinilai oleh pensyarah mata pelajaran yang terlibat.
b. Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) akan memaklumkan kepada pihak sekolah tentang penempatan pelajar.
c. IPGM akan memaklumkan / memberik taklimat berkaitan pelaksanaan PBS kepada pihak sekolah.
d. IPGM akan menguruskan taklimat pengurusan dan pelaksanaan PBS untuk tutor dan pelajar.
e. IPGM menyediakan borang dan dokumen yang berkaitan untuk tindakan pelajar.
f. IPGM memberikan tugasan kepada pelajar untuk disempurnakan sepanjang tempoh pelaksanaan PBS dan dibincang bersama pensyarah masing-masing semasa sesi interaksi.
g. Tugasan pelajar semasa PBS akan dinilai oleh pensyarah mata pelajaran yang terlibat.
– Kerja kursus / PEKA
– Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah
1. Kerja kursus / PEKA
– Calon melaksanakan tugasan di sekolah yang dikendalikan sepenuhnya oleh guru sewaktu pengajaran dan pembelajaran
– LPM membekalkan dokumen pentaksiran
– LPM/JPN/PPD melantik pemantau / penyelaras
– Penskoran dan pelaporan oleh sekolah
– Markah dihantar kepada LPM
– Sekolah mengeluarkan sijil
2. Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah
-
Calon
ditaksir kemahiran berlisan menerusi pelbagi konteks dalam situasi pengajaran
dan pembelajaran.
-
LPM
membekalkan panduan
-
LPM/JPN/PPD
melantik pemantau / penyelaras
-
Penskoran
dan pelaporan oleh sekolah
-
Sekolah
mengeluarkan sijil.
Prinsip
Penilaian Berasaskan Sekolah
- Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada
perancangan berikut:
Murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran,
siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan
instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh
pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagi
matapelajaran berkenaan.
Murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran,
siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan
instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh
pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagi
matapelajaran berkenaan.
- Ditadbir diperingkat sekolah merujuk kepada
usaha mengumpul maklumat pentaksiran dan dilaksanakan oleh guru pentaksir yang
terlibat dalam pembelajaran murid dan pengurusan evidens.
- Diskor di peringkat sekolah merujuk kepada
proses pemberian skor kepada perkara ditaksir berdasarkan skema penskoran.
- Dilaporkan diperingkat sekolah merujuk kepada
perumusan skor oleh guru pentaksir bagi mendapatkan tahap penguasaan pelajar.
Perumusan skor akan dibuat berdasarkan prinsip rumusan yang telah ditetapkan
oleh peraturan penggredan yang telah dibina.
- Kerangka yang ditetapkan merujuk kepada
prinsip dan konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
- Pelaporan positif.
• Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
• Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
Aspek Penilaian Berasaskan Sekolah
Dalam penilaian berasaskan sekolah, aspek-aspek yang dinilai ialah :
i. Daya kreatif – contoh; mereka cipta, melukis.
ii. Kemahiran proses sains – contoh; memerhati, membuat inferens.
iii. Perlakuan dan amalan nilai – contoh; membantu, berdikari.
iv. Sikap – contoh; bersemangat untuk belajar, gigih bekerja.
v. Kesihatan dan kecergasan – contoh; sihat, cergas dan aktif.
vi. Kemahiran kinestetik – contoh; bersukan, bergerak secara kreatif.
vii. Bakat dan minat – contoh; kesungguhan membuat sesuatu, kelebihan dalam sesuatu bidang.
Dalam penilaian berasaskan sekolah, aspek-aspek yang dinilai ialah :
i. Daya kreatif – contoh; mereka cipta, melukis.
ii. Kemahiran proses sains – contoh; memerhati, membuat inferens.
iii. Perlakuan dan amalan nilai – contoh; membantu, berdikari.
iv. Sikap – contoh; bersemangat untuk belajar, gigih bekerja.
v. Kesihatan dan kecergasan – contoh; sihat, cergas dan aktif.
vi. Kemahiran kinestetik – contoh; bersukan, bergerak secara kreatif.
vii. Bakat dan minat – contoh; kesungguhan membuat sesuatu, kelebihan dalam sesuatu bidang.
No comments:
Post a Comment