1. Secara berkumpulan, bina alatan penilaian berikut ;
i.
Ujian kefasihan
ii.
Ujian kemajuan
iii.
Ujian bakat
______________________________________________________________________
Contoh Alatan Penilaian Ujian
Kefasihan.
Pertamanya, guru akan menyediakan sebuah teks sebagai bahan atau alkatan
penilaian. Kemudiannya guru mengkehendaki murid-murid secara individu membaca
teks tersebut secara mekanis atau bersuara. Guru akan membuat penilaian dengan
memberi fokus kepada aspek kefasihan.
Contoh bahan petikan untuk menguji kefasihan.
Sang Merak Sudah Insaf
Sang Kancil tinggal di
sebuah hutan berdekatan dengan sebuah gunung. Sang kancil merupakan seekor
binatang yang cerdik. Sang Kancil juga dihormati oleh haiwan lain kerana sikap
Sang Kancil yang suka membantu haiwan dalam kesusahan.
Di dalam hutan itu juga
tinggal seekor burung merak yang sangat sombong. Sang Merak bersikap sombong
sebab merasakan dirinya lebih cantik kerna memiliki bulu-bulu yang
berwarna-warni. Sang Merak tidak suka berkawan dengan haiwan di dalam hutan
itu.
Pada suatu hari, Sang
Kancil memanggil semua haiwan di dalam hutan itu berkumpul di tepi nbatang
sungai. Tujuan Sang Kancil meminta semua haiwan berkumpul kerana Sang kancil
hendak menyampaikan sesuatu perkaara yang penting.
Pada mulanya, Sang Merak
tidak mahu menghadiri perjumpaan itu. Sang Merak tidak berminat untuk mendengar
perkara yang disampaikan oleh Sang Kancil itu. Sang Merak beranggapan perkara
yang disampaikan tidakla begitu penting. Namun setelah dipujuk oleh haiwan yang
lain, akhirnya Sang Merak datang juga untuk menghadiri perjumpaan tersebut.
Dalam perjumpaan itu, Sang
Kancil meminta semua haiwan mengumpulkan makanan. Makanan yang handak
dikumpulkan itu terdiri daripada buah-buahan dan beberapa jenis tumbuhan. Tujuan
pengumpulan itu diadakan kerana musim
kemarau akan tiba tidak lama lagi.
Semua haiwan bersetuju
dengan arahan Sang Kancil itu kecuali Sang Merak. Sang Merak tidak berminat
untuk mencari makanan dan mengumpul makanan di tempat tinggal Sang Kancil.
Tidak berapa kemudian,
musim kemarau pun tiba. Tanah menjadi kering. Daun-daun berguguran dari pokok.
Pokok buah-buahan tidak lagi mengeluarkan buah. Semua haiwan berasa lapar.
Mereka berada di tempat tinggal Sang Kancil. Sang Kancil mengagihkan makanan yang
telah dikumpulkan oleh mereka dahulu.
Sang Merak juga berasa
lapar. Sang Merak teringat makanan yang telah dikumpulkan oleh Sang Kancil dan
haiwan-haiwan yang lain. Sang Merak berjumpa dengan Sang Kancil dan meminta
maaf atas sikap sombongnya. Sang Merak meminta sedikit makanan daripada Sang
Kancil.
Contoh Alatan Penilaian Ujian
Kemajuan
Ujian prestasi ialah
ujian yang digunakan untuk mengukur keupayaan/kecekapan pelajar melakukan
sesuatu tugas yang melibatkan manipulasi objek yang kongkrit dan ia memerlukan
para pelajar membuat beberapa tugasan lain sebagai ukuran tambahan. Lazimnya,
ujian ini melibatkan penggunaan alat yang konkrit, seperti penggunaan gambar
dan radas, yang tidak semata-mata tertumpu kepada aspek bahasa dan ujian
kertaspensel.
Contohnya ialah ujian
pada peringkat prasekolah yang meminta pelajar membina semula gambar dengan
lengkap daripada potongan-potongan gambar yang diberi atau mereka bentuk
geometri daripada blok-blok yang diberikan. Mereka juga boleh diminta untuk
menjalankan uji kaji kecil dengan menggunakan radas tertentu.
Pada umumnya, ujian
prestasi adalah rumit. Guru bebas menggunakan apa sahaja kaedah seperti
pemerhatian atau laporan kendiri untuk mendapatkan maklumat daripada pelajar.
Pemerhatian boleh dilaksanakan semasa pelajar melaksanakan tugas yang
diberikan, misalnya perbincangan berkumpulan atau peranan pelajar dalam
aktiviti.
Manakala melalui laporan
kendiri, pelajar akan menilai diri sendiri melalui soal selidik tertentu, yang
dapat menilai prestasi dirinya. Selain menguji pelajar-pelajar biasa, ujian
prestasi menggunakan objek adalah sesuai untuk menguji prestasi pelajar-pelajar
yang bermasalah pertuturan. Mereka lebih mudah diuji menggunakan objek yang
konkrit daripada menggunakan penulisan atau pertuturan.
Antara contoh aktiviti yang boleh guru hasilkan bagi
melaksanakan ujian kemajuan ini ialah:
1.
Mengekehendaki
pelajar membina atau menyusun semula gambar dengan lengkap daripada
potongan-potongan gambar yang diberikan oleh guru.
Bagi aktiviti 1, guru akan membuat penilaian mengenai
kemampuan murid untuk menyelesaikan sesuatu masalah ataupun tugasan yang
diberikan kepada mereka. Guru akan membuat pemerhatian sama ada murid mampu
atau berjaya untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan.
2.
Mengkehendaki
murid untuk bertutur atau bercerita secara lisan berdasarkan gambar sebagai
bahan rangsangan yang guru sediakan.
Bagi aktiviti 2
pula, guru akan membuat penilaian serta memfokuskan kepada kemahiran lisan
murid-murid. Dalam konteks ini, guru akan menilai murid sari aspek petuturan
yang terdiri daripada kefasihan, intonasi, nada, sebutan, mora, dan kejelasan.
Contoh Alatan Penilaian Ujian Bakat
Pada
umumnya, ujian ini bertujuan untuk memberikan maklumat asas untuk membua
telahan tentang prestasi masa depan seseorang pelajar dalam sesuatu bidang.
Ujian ini lazimnya digunakan untuk memilih calon yang sesuai dengan tugas
tertentu, kemasukan ke program latihan, permohonan biasiswa dan sebagainya.
Ujian bakat juga boleh digunakan untuk tujuan mengelompokkan individu dalam
kumpulan tertentu mengikut kebolehannya.
Antara
salah satu tujuan ujian bakat dijalankan adalah untuk mengelompokkan atau
mengumpulkan individu kumpulan tertentu mengikut kebolehannya. Dalam konteks
ini, ujian dijalankan bagi mengenalpasti individu yang mempunyai tahap
pencapaian atau kepandaian yang berbeza dan akan dikumpulkan dalam kumpulan
yang sama mengikut aras pencapaian ataupun kepandaian mereka.
Bagi
aktiviti ini, saya akan menggunakan kemahiran menulis sebagai bahan penilaian
bagi penilaian ujian bakat. Dalam konteks ini, saya ingin mengetengahkan
keistimewaan yang murid-murid miliki dalam kemahiran menulis ataupun penulisan.
Setiap individu mempunyai tahap pencapaian yang berbeza termasuklah dalam
kemahiran penulisan. Kemahiran menulis juga merupakan salah satu item yang
penting dalam ujian bakat. Setelah ujian dijalankan guru akan mengelompokkan
murid mengikut tahap pencapaian penulisan. Murid yang mampu menulis dengan baik
menggunakan penanda wacana dengan betul dan mempu mengolah ayat akan
dikelompokkan dalam satu kumpulan dan begitu juga sebaliknya.
Di sini
saya menyediakan beberapa contoh tajuk penulisan yang boleh guru jadikan
sebagai alat untuk ujian bakat.
Contoh-contoh bahan ujian.
1. Bincangkan amalan gaya hidup sihat yang perlu diamalkan.
2. Pada cuti penggal yang lalu, kamu membantu pak cik kamu
di kebun sayurnya. Tuliskan pengalaman kamu.
3. Tuliskan sebuah syarahan yang bertajuk, “Kepentingan
Menjaga Kebersihan Diri”.
No comments:
Post a Comment