Sunday, October 21, 2012

MINGGU 18 (AMALI 15)



1.    Secara berkumpulan 4 orang, anda dikehendaki membuat penilaian pengalaman pembelajaran dalam bilik darjah.
2.    Penilaian anda hendaklah mengandungi pekara berikut ;
a.    Pengalaman baharu yang diperoleh di dalam bilik darjah
b.    Cadangan meningkatkan pembelajaran dalam bilik darjah.


Jenis pengalaman pembelajaran di bilik darjah yang dijalankan ialah Kritikan Terbuka. Kritikan terbuka membabitkan kemahiran pengucapan awam pelajar, dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ianya juga sebagai memenuhi keperluan PBH bagi melengkapkan kitaran (closing the loop). Pada penghujung kelas, pelajar akan dipilih secara rawak untuk berucap selama 5 minit kepada rakan-rakan sekelas. Pelajar akan diberi topik yang mudah untuk dibincangkan seperti apa yang telah diajar sebelum itu, atau mengenai tugasan yang telah diberi.
Semasa ucapan pelajar, seorang panel penilai akan memberi markah atas ucapan yang diberi. Pelajar akan diberi markah berdasarkan lima perkara: intonasi dan kejelasan suara, keyakinan diri di khalayak ramai, kelancaran bahasa, penampilan, dan maklum balas terhadap soalan yang diterima. Komen dari panel akan disampaikan kepada pelajar untuk membaiki kelemahan yang ada. Dengan adanya kaedah kritikan terbuka ini, pelajar mendapat peranan yang lebih aktif di dalam bilik kuliah. Selain itu, ianya juga dapat membantu meningkatkan kemahiran komunikasi awam di kalangan para pelajar.
Bagi aktiviti ini, tema yang diajar ialah berkenaan kesedaran masyarakat terhadap alam sekitar. Sebelum kritikan terbuka dijalankan, guru terlebih dahulu mengemukakan beberapa soalan seperti :

1)    Apakah maksud alam sekitar?
2)    Bagaimanakah cara anda memelihara alam sekitar?
3)    Apakah kesannya sekiranya kita tidak memelihara alam sekitar?
4)    Jelaskan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Pengalaman baharu yang diperoleh di dalam bilik darjah
-       Murid-murid akan memperoleh idea secara konstruktivisme di mana penjanaan atau pembinaan pengetahuan berlaku. Ini boleh berlaku dengan adanya rangsangan soalan daripada guru.
-       Murid-murid bebas memberikan idea. Hal ini bukan sahaja menyumbangkan perkongsian maklumat kepada murid-murid lain bahkan meningkatkan keyakinan diri mereka dalam memberikan pendapat atau hujah.

Cadangan meningkatkan pembelajaran dalam bilik darjah
-       Guru menggunakan bahan bantu belajar yang bersifat interaktif bagi menarik minat murid-murid
-       Guru menjalankan aktiviti yang memerlukan murid-murid bergerak dalam kumpulan agar ilmu pengetahuan boleh dikongsikan bersama dan bercambah.
Murid-murid diperkenalkan dengan pelbagai jenis gaya pembelajaran seperti konstruktivisme, kontekstual, belajar cara belajar dan sebagainya yang membolehkan mereka belajar secara progresif.

No comments: