MINGGU 15
Amali 9
1. Secara berkumpulan, bina instrumen dan bahan bagi ;
i.
Penilaian Kemahiran
Membaca
ii.
Penilaian Kemahiran
Menulis
2. Bentangkan hasil kerja kumpulan anda
Instrumen
Penilaian Kemahiran Membaca
Gambar:
Teks bacaan
Berikut merupakan soalan
teknik kloz berdasarkan petikan diatas.
1.
Tiga lelaki ditahan kerana _______________ sisa toksik di Sungai
Seluang, berhampiran dengan Desa Harmoni.
2.
Akibat
perbuatan tersebut, banyak __________ akuatik mati.
3.
Penangkapan ini berjaya dilakukan berdasarkan
___________ orang ramai.
4.
Rasa _______________ yang ditunjukkan oleh
anggota masyarakat dapat menyelesaikan masalah pencemaran sungai baru-baru ini.
5.
Pihak berkuasa memuji ______________ bijak yang dilakukan oelh
penduduk kampong yang prihatin terhadap masalah pencemaran.
Cara memarkah menggunakan teknik kloz
CARA
MEMARKAH
|
KETERANGAN
|
3
|
markah
untuk jawapan tepat (seperti petikan asal)
|
2
|
markah
jika perkataan sendiri
|
1
|
markah
jika makna logik
|
0
|
markah
jika makna tak logik/tak jawab
|
Cara mentafsir markaz kloz:
-
100
markah (5 item x 3 markah).
-
Jadikan ianya dalam bentuk % iaitu: 10/15 x
100 = 66.67%
Jadual
dibawah menunjukkan rubrik pemarkahan kemahiran membaca
MARKAH
%
|
KETERANGAN
|
80-100
|
Cemerlang
|
60-79
|
baik
|
40-59
|
memuaskan
|
0-39
|
lemah
|
Instrumen
Penilaian Kemahiran Menulis
Tulis
lima ayat yang lengkap tentang gambar-gambar di bawah.
Cadangan jawapan:
- Tiga orang kawan baik Habel sedang berjalan
beriringan menuju ke dusun durian kepunyaan ayah Habel.
- Setelah lebih kurang lima minit berjalan kaki,
mereka bertiga pun tiba di dusun durian tersebut.
- Habel
menyambut ketibaan kawan-kawannya lalu mempersilakan mereka ke tempat ayahnya
yang sedang menunggu di bawah sepohon pokok durian.
- Pak Ayie yang memakai topi mengopek beberapa biji
buah durian yang terbaik untuk dijamu oleh kawan-kawan anaknya.
- Kawan-kawan Habel mengambil beberapa ulas buah
durian dan menikmati rasanya yang enak.
BORANG PENILAIAN
BIL
/ASPEK PENILAIAN
|
MARKAH
|
||||
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
|
1. ejaan
|
|
|
|
|
|
2. struktur
ayat
|
|
|
|
|
|
MARKAH PENSKORAN KEMAHIRAN
MENULIS
BIL / ASPEK PENILAIAN
|
MARKAH
|
||||
1. ejaan
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Ejaan
sangat betul tanpa ada kesalahan.
|
Ejaan
sangat betul
|
Terdapat
satu atau dua ejaan yang salah
|
Terdapat
tiga atau empat kesalahan ejaan.
|
Terdapat
banyak kesalahan ejaan.
|
|
2. struktur
ayat
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Struktur
ayat sangat gramatis dan menarik..
|
Struktur
ayat gramatis dan menarik..
|
Struktur
ayat yang baik.
|
Struktur ayat salah dari segi subjek
dan predikat.
|
Struktur
ayat yang mengandungi banyak kesalahan tatabahasa.
|
No comments:
Post a Comment