Friday, October 19, 2012

MINGGU 15 (AMALI 9)


MINGGU 15
Amali 9
1.    Secara berkumpulan, bina instrumen dan bahan bagi ;
i.              Penilaian Kemahiran Membaca
ii.            Penilaian Kemahiran Menulis
2.    Bentangkan hasil kerja kumpulan anda

Instrumen Penilaian Kemahiran Membaca

Gambar: Teks bacaan
Berikut merupakan soalan teknik kloz berdasarkan petikan diatas.
1.    Tiga lelaki ditahan kerana  _______________ sisa toksik di Sungai Seluang, berhampiran dengan Desa Harmoni.
2.     Akibat perbuatan tersebut, banyak __________ akuatik mati.
3.    Penangkapan ini berjaya dilakukan berdasarkan ___________ orang ramai.
4.    Rasa _______________ yang ditunjukkan oleh anggota masyarakat dapat menyelesaikan masalah pencemaran sungai baru-baru ini.
5.    Pihak berkuasa memuji  ______________ bijak yang dilakukan oelh penduduk kampong yang prihatin terhadap masalah pencemaran.


Cara memarkah menggunakan teknik kloz
CARA MEMARKAH

KETERANGAN
3
markah untuk jawapan tepat (seperti petikan asal)

2
markah jika perkataan sendiri

1
markah jika makna logik

0
markah jika makna tak logik/tak jawab


Cara mentafsir markaz kloz:
-           100 markah (5 item x 3 markah).
-           Jadikan ianya dalam bentuk % iaitu: 10/15 x 100 = 66.67%

Jadual dibawah menunjukkan rubrik pemarkahan kemahiran membaca
MARKAH %
KETERANGAN
80-100
Cemerlang
60-79
baik
40-59
memuaskan
0-39
lemah

Instrumen Penilaian Kemahiran Menulis
Tulis lima ayat yang lengkap tentang gambar-gambar di bawah.



Cadangan jawapan:
  1. Tiga orang kawan baik Habel sedang berjalan beriringan menuju ke dusun durian kepunyaan ayah Habel.
  2. Setelah lebih kurang lima minit berjalan kaki, mereka bertiga pun tiba di dusun durian tersebut.
  3. Habel  menyambut ketibaan kawan-kawannya lalu  mempersilakan mereka ke tempat ayahnya yang sedang menunggu di bawah sepohon pokok durian.
  4. Pak Ayie yang memakai topi mengopek beberapa biji buah durian yang terbaik untuk dijamu oleh kawan-kawan anaknya.
  5. Kawan-kawan Habel mengambil beberapa ulas buah durian dan menikmati rasanya yang enak.
BORANG PENILAIAN

BIL /ASPEK PENILAIAN
MARKAH
5
4
3
2
1
1.    ejaan





2.    struktur ayat






MARKAH PENSKORAN KEMAHIRAN MENULIS
BIL / ASPEK PENILAIAN
MARKAH

1.    ejaan

5
4
3
2
1
Ejaan sangat betul tanpa ada kesalahan.
Ejaan sangat betul
Terdapat satu atau dua ejaan yang salah
Terdapat tiga atau empat kesalahan ejaan.
Terdapat banyak kesalahan ejaan.
2.    struktur ayat
5
4
3
2
1
Struktur ayat sangat gramatis dan menarik..
Struktur ayat gramatis dan menarik..
Struktur ayat yang baik.
Struktur ayat salah dari segi subjek dan predikat.
Struktur ayat yang mengandungi banyak kesalahan tatabahasa.



No comments: