Tugasan Isl 8
1.
Buat
bacaan lanjut tentang kaedah penilaian bahasa berikut ;
i.
Penilaian
Melalui Projek
ii.
Penilaian
Melalui Kertas Kerja
2.
Sangkutkannya
di laman web pembelajaran masing-masing.
Penilaian
Melalui Projek
Projek
ialah satu akiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang
tertentu. Ia biasanya melibakan kutipan serta analisis data persediaan satu
laporan yang betul. Dalam konteks kurikulum sekolah, projek bermaksud secara
amali, tugasan ini boleh dijalankan secara individu atau berkumpulan dan
dilaksanakan dalam satu jangka masa yang munasabah. Penilaiannya dijalankan
pada setiap tahap proses sehinggalah kepada tahap hasil disediakan. Penilaian
cara ini berupa aktiviti-aktiviti yang memerlukan pelajar mengaplikasi atau
membuat tunjuk cara pengetahuan dan kemahiran dalam situasi sebenar (Wiggins,
1989).
Tujuan
Pembelajaran Projek
ü Menggalakkan
pelajar bekerjasama dan memikul tanggungjawab
ü Memberi
kebebasan pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi
ü Memberi
peluang pelajar menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah.
Ciri-ciri
Penilaian Projek
ü Projek
mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, kinestetik)
ü Jangka
masa yang panjang
ü Menunjukkan
peranan sebenar dalam situasi sebenar
ü Pelajar
boleh membina penyelesaian alternatif. Tidak ada satu jawapan yang benar
ü Pelajar
perlu melibatkan diri secara aktif sama ada ketika menyediakan projek atau
dalam kumpulan
ü Tugasan
boleh dilaksanakan secara kumpulan atau individu
ü Merupakan
peluang menilai pelajar dalam kreativiti, kemahiran merancang, integrasi
pengetahuan, kebolehan membuat tugasan bersama orang lain
ü Pelajar
menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu
ü Pelajar
melaksana dan menghasilkan sesuatu
ü Pelajar
mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
Jenis-jenis
Penilaian Projek
ü Latihan
dan soalan open-ended untuk pelajar
meneroka secara lisan atau bertulis
ü Extended tasks assignment seperti
menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model
ü Portfolio-koleksi
tugasan berdasarkan prestasi
ü Tugasan
prestasi – drama,lakonan, persembahan, poster atau model.
Langkah-langkah untuk Menjalankan Projek
Langkah
1 : Penentuan tajuk dan skop projek
Langkah
2 : Penilaian awal projek
Langkah
3 : Pelaksanaan strategi
Langkah
4 : Pemprosesan maklumat
Langkah
5 : Penilaian hasil projek
Penilaian
Melalui Kertas Kerja
Kertas
kerja merupakan hasil usaha tentang sesuatu yang dicatatkan atau dituliskan
untuk dikemukakan kepada sesebuah kumpulan atau orang ramai dalam sesuatu
bengkel atau seminar. Kertas kerja juga dibentangkan untuk urusan-urusan lain
seperti perancangan sesuatu projek, kajian dan penyelidikan bagi sesebuah
jabatan, syarikat atau institusi tertentu. Draf kertas kerja perlu diserahkan
terlebih dahulu kepada pihak tertentu untuk disemak dengan teliti bagi
memastikan cadangan yang dikemukakan boleh diluluskan atau sebaliknya.
Terdapat dua ciri umum
kertas kerja iaitu Kertas Kerja Seminar dan Kertas Kerja Projek atau Kajian.
Sebelum kertas kerja
ditulis, penulis perlu melaksanakan tindakan-tindakan berikut :
1)
Mengenal pasti audien sasaran
ü Audien
ialah khalayak langsung dan serta merta
ü Sasaran
terdiri daripada khalayak langsung dan pembaca umum kertas kerja tertentu
ü Pertimbangan
sewajarnya perlu diambil terhadap kedua-dua kumpulan sasar sebelum menulis
kertas kerja berkaitan
2)
Mengenal pasti bentuk penulisan
ü Pastikan
kertas kerja itu untuk memberi panduan
bagi menerokai bidang-bidang pengetahuan
baharu. Kertas kerja sebegini adalah berbentuk tinjauan
ü Tentukan
kertas kerja itu untuk tujuan memberi penerangan terperinci tentang sesuatu.
Kertas kerja sebegini adalah berbentuk deskriptif
ü Pastikan
kertas kerja itu untuk memberi penjelasan terperinci terhadap sesuatu kejadian
yang berlaku. Kertas kerja sebegini adalah berbentuk penjelasan
ü Tentukan
kertas kerja itu mencadangkan tindakan-tindakan tertentu. Kertas kerja sebegini
adalah berbentuk rumusan.
3)
Mengenal pasti bahasa yang digunakan
ü Penulis
perlu mematuhi peraturan-peraturan tatabahasa dan gaya bahasa yang digunakan
ü Penulis
juga perlu mengikut gaya penulisan yang baik :
a) Keseragaman
dari segi ejaan, tanda baca dan cara menulis petikan yang seragam serta selalu
merujuk kamus
b) Kebolehbacaan
iaitu perkataan, istilah, laras dan wacana yang sesuai dengan latar belakang
pengetahuan dan pendidikan audien
c) Memenuhi
kehendak pembaca iaitu menggunakan gaya bersahaja tetapi jelas
4)
Mengenal pasti teknik penulisan
ü Ditaip
langkau 2 baris
ü Petikan-petikan
yang melebihi 2 baris hendaklah diketengahkan dan ditaip dengan langkau 1 baris
ü Panjang
setiap kertas kerja seelok-eloknya tidak melebihi 4000 patah perkataan
5)
Mengenal pasti bahagian-bahagian kertas kerja
ü Bahagian
sinopsis merupakan ringkasan atau abstrak bagi kertas kerja. Bahagian ini
penting untuk memberikan gambaran umum terhadap intisari utama kertas kerja
yang lazimnya tidak melebihi 200 patah perkataan
ü Bahagian
pengenalan merupakan mukadimah, iaitu bahagian yang menerangkan latar belakang
terhadap kandungan kertas kerja yang lazimnya tidak melebihi 2 muka surat
ü Bahagian
utama merupakan bahagian yang meliputi huraian tajuk, keterangan, penjelasan
dan sebagainya yang dipecahkan kepada bahagian-bahagian kecil
ü Bahagian
penutup memuatkan (rumusan atau saranan) jika ada dan ringkasan kertas kerja
berkaitan
ü Lampiran
meliputi bibliografi, gambar rajah, glosari dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment