Monday, October 22, 2012

ISL 4 (MINGGU 2)


Tugasan Isl 4
1.    Buat nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif dalam bentuk dokumen dan power point.
2.    Sangkutkannya di laman web pembelajaran masing-masing.

SOALAN OBJEKTIF
  Definisi : merupakan perkara atau alat yang digunakan untuk mendapatkan respon.
  Merupakan item respon tetap (memilih satu jawapan beberapa jawapan).
  Mengandungi pokok soalan (kata kunci) dan beberapa pilihan jawapan bagi setiap item.
  Soalan berbentuk objektif terbahagi kepada dua jenis:
1. Item respon bebas
   2. Item respon tetap (item objektif pilihan)
ITEM RESPON BEBAS
  Item jenis respon bebas memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan sendiri jawapan sendiri. Biasanya jawapan yang ditulis pada hujung soalan. Terdapat juga soalan yang berbentuk melengkapkan penyataan.
  Contoh;
1. Apakah lawan bagi perkataan rajin ? ________
2. Kita mesti ______bermain sekarang sebab hujan.
ITEM RESPON TETAP
  Item respon tetap memerlukan pelajar memikirkan jawapan yang paling betul atau paling tepat. Jawapan dipilih daripada dua atau lebih pilihan.
  Jenis soalan respon tetap;
    1. Format salah betul
2. Padanan
3. Aneka pilihan
FORMAT SALAH BETUL
  Soalan jenis ini mengandungi penyataan yang perlu ditandakan dua pilihan sahaja iaitu betul (B) atau salah (S), setuju (S) atau tidak setuju (TS), dan ya (Y) atau tidak (T).
  Contoh;
Tandakan sama ada Betul (B) atau SALAH (S) bagi contoh antonim berikut:
Hitam – Putih ( )
PADANAN
  Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih jawapan dengan memadankan objek atau perkara yang berkaitan di sebelah kiri atau di sebelah kanan. Bilangan padanan tidak perlu terlalu banyak bagi mengelakkan kekeliruan semasa menjawab. Ayat yang digunakan juga tidak perlu terlalu panjang.
ANEKA PILIHAN
  Aneka pilihan tergolong dalam item tetap kerana item jenis ini diberikan tindak balas tetap.
Jenis item aneka pilihan;
-          Berbentuk soalan
-          Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
-          Analogi
-          Antonim
-          Jenis negatif
-          Mengisi tempat kosong
-          Jenis campuran
-          Teknik kloz
-          Mengelaskan
KELEBIHAN
  Mudah disemak
  Mempunyai ciri kebolehpercayaan (pengurusan masa pelaksanaan)
  Menguji banyak topik
  Mempunyai nilai potensi diagnostik (mengesan pencapaian murid)
  Mengukur proses mental yang tinggi
KELEMAHAN
  Murid tidak dapat mengeluarkan idea.
  Potensi untuk meneka jawapan tinggi
  Sukar untuk dibina
  Tidak dapat mengetahui tahap penguasaan murid dalam pelajaran
  Calon bijak tidak perlu belajar banyak
  Tidak dapat mengukur keaslian
SOALAN SUBJEKTIF
  Definisi : Soalan subjektif merupakan satu bentuk penyataan yang berbentuk pertanyaan untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.
  Terdapat dua jenis
1. Tindak balas terhad (struktur – jwpn : 1 frasa, 1 ayat, 1 pernyataan)
2. Tindak balas lanjutan (esei)
PANDUAN PEMBINAAN ITEM SUBJEKTIF
  Membentuk JSU
  Mengubal soalan berdasarkan prinsip berikut :
1.Tugas / arahan soalan jelas
2.Perkataan yg digunakan setaraf dgn pencapaian bahasa calon.
3.Menggunakan perkataan yg kelas (jelaskan, bandingkan, dan lain-lain)
4.Mengubal bilangan soalan secara berpatutun.
5.Sediakan satu skema pemarkahan.
KELEBIHAN
  Mudah digubal
  Sesuai untuk semua mata pelajaran
  Sesuai untuk semua aras taksonomi
  Membuatkan calon menganalisis, mengintegrasikan idea yg siperoleh.
  Mengurangkan konsep meneka.
  Berguna untuk mengesan punca kelemahan, salah tafsiran, konsep-konsep yang samar-samar.
  Murid boleh mengelolakan pengetahuan mengemukakan pendapat dan sikap, dan boleh membuktikan inisiatif daya cipta atau keaslian
KELEMAHAN
  Bidang yg diuji terhad
  Soalan boleh diramal
  Mengukur pengetahuan dlm satu bidang sahaja.
  Proses memeriksa lama dan memerlukan tenaga yang banyak.

No comments: