Tugasan Isl 4
1.
Buat
nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif dalam bentuk dokumen dan
power point.
2. Sangkutkannya di laman web pembelajaran
masing-masing.
SOALAN
OBJEKTIF
Definisi : merupakan perkara atau alat yang digunakan
untuk mendapatkan respon.
Merupakan item respon tetap (memilih satu jawapan
beberapa jawapan).
Mengandungi pokok soalan (kata kunci) dan beberapa
pilihan jawapan bagi setiap item.
Soalan berbentuk objektif terbahagi kepada dua jenis:
1. Item respon bebas
1. Item respon bebas
2. Item respon tetap (item
objektif pilihan)
ITEM
RESPON BEBAS
Item jenis respon bebas memerlukan calon meneliti
soalan dan menuliskan sendiri jawapan sendiri. Biasanya jawapan yang ditulis
pada hujung soalan. Terdapat juga soalan yang berbentuk melengkapkan penyataan.
Contoh;
1. Apakah lawan bagi perkataan rajin ? ________
2. Kita mesti ______bermain sekarang sebab hujan.
ITEM
RESPON TETAP
Item respon tetap memerlukan pelajar memikirkan
jawapan yang paling betul atau paling tepat. Jawapan dipilih daripada dua atau
lebih pilihan.
Jenis soalan respon tetap;
1. Format salah betul
2. Padanan
3. Aneka pilihan
2. Padanan
3. Aneka pilihan
FORMAT
SALAH BETUL
Soalan jenis ini mengandungi penyataan yang perlu
ditandakan dua pilihan sahaja iaitu betul (B) atau salah (S), setuju (S) atau
tidak setuju (TS), dan ya (Y) atau tidak (T).
Contoh;
Tandakan sama ada Betul (B) atau SALAH (S) bagi contoh antonim berikut:
Hitam – Putih ( )
Tandakan sama ada Betul (B) atau SALAH (S) bagi contoh antonim berikut:
Hitam – Putih ( )
PADANAN
Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih jawapan
dengan memadankan objek atau perkara yang berkaitan di sebelah kiri atau di
sebelah kanan. Bilangan padanan tidak perlu terlalu banyak bagi mengelakkan
kekeliruan semasa menjawab. Ayat yang digunakan juga tidak perlu terlalu
panjang.
ANEKA
PILIHAN
Aneka pilihan tergolong dalam item tetap kerana item
jenis ini diberikan tindak balas tetap.
Jenis item aneka pilihan;
Jenis item aneka pilihan;
-
Berbentuk
soalan
-
Pokok
soalan berbentuk ayat tidak lengkap
-
Analogi
-
Antonim
-
Jenis
negatif
-
Mengisi
tempat kosong
-
Jenis
campuran
-
Teknik
kloz
-
Mengelaskan
KELEBIHAN
Mudah disemak
Mempunyai ciri kebolehpercayaan (pengurusan masa
pelaksanaan)
Menguji banyak topik
Mempunyai nilai potensi diagnostik (mengesan
pencapaian murid)
Mengukur proses mental yang tinggi
KELEMAHAN
Murid tidak dapat mengeluarkan idea.
Potensi untuk meneka jawapan tinggi
Sukar untuk dibina
Tidak dapat mengetahui tahap penguasaan murid dalam
pelajaran
Calon bijak tidak perlu belajar banyak
Tidak dapat mengukur keaslian
SOALAN
SUBJEKTIF
Definisi : Soalan subjektif merupakan satu bentuk
penyataan yang berbentuk pertanyaan untuk menguji pengetahuan, pengalaman,
kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.
Terdapat dua jenis
1. Tindak balas terhad (struktur – jwpn : 1 frasa, 1 ayat, 1 pernyataan)
2. Tindak balas lanjutan (esei)
PANDUAN PEMBINAAN ITEM SUBJEKTIF
Membentuk JSU
Mengubal soalan berdasarkan prinsip berikut :
1.Tugas / arahan soalan jelas
2.Perkataan yg digunakan setaraf dgn pencapaian bahasa calon.
3.Menggunakan perkataan yg kelas (jelaskan, bandingkan, dan lain-lain)
4.Mengubal bilangan soalan secara berpatutun.
5.Sediakan satu skema pemarkahan.
1.Tugas / arahan soalan jelas
2.Perkataan yg digunakan setaraf dgn pencapaian bahasa calon.
3.Menggunakan perkataan yg kelas (jelaskan, bandingkan, dan lain-lain)
4.Mengubal bilangan soalan secara berpatutun.
5.Sediakan satu skema pemarkahan.
KELEBIHAN
Mudah digubal
Sesuai untuk semua mata pelajaran
Sesuai untuk semua aras taksonomi
Membuatkan calon menganalisis, mengintegrasikan idea
yg siperoleh.
Mengurangkan konsep meneka.
Berguna untuk mengesan punca kelemahan, salah
tafsiran, konsep-konsep yang samar-samar.
Murid boleh mengelolakan pengetahuan mengemukakan
pendapat dan sikap, dan boleh membuktikan inisiatif daya cipta atau keaslian
KELEMAHAN
Bidang yg diuji terhad
Soalan boleh diramal
Mengukur pengetahuan dlm satu bidang sahaja.
Proses memeriksa lama dan memerlukan tenaga yang
banyak.
No comments:
Post a Comment