Friday, October 19, 2012

MINGGU 4 (AMALI 6)



1.    Secara berkumpulan, bina instrument bagi penilaian berikut ;
i.              Penilaian portfolio
ii.            Pemerhatian
2.    Bentangkan hasil kerja kumpulan anda
______________________________________________________________________
INSTRUMEN PENILAIAN MELALUI PORTFOLIO
Penilaian terhadap portfolio pelajar boleh dibina menggunakan jadual senarai semak yang dibina oleh guru. Perkara- perkara yang menjadi bahan penilaian guru adalah bergantung kepada pemilihan guru itu sendiri. Kriteria-kriteria yang dirasakan memenuhi kehendak portfolio yang diinginkan oleh guru perlu diisikan dalam senarai semak tersebut.
Contoh instrumen yang boleh dibina ialah seperti yang berikut:
Senarai Semak Penilaian Tingkah Laku Pelajar Dalam Pembinaan Portfolio:
Tajuk portfolio: Bahasa Melayu Pemahaman
Kriteria tingkah laku murid
Murid 1
Contoh:
Ahmad
Murid 2

Abu
Murid 3

Saniah
Murid 4

Johar
1.    Mempunyai kerjasama yang erat dengan murid-murid yang lain




2.    Mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber




3.    Selalu memberi idea ketika sesuatu sesi perbincangan




4.    Melakukan perbincangan bersama rakan-rakan dalam membina portfolio




5.    Mempunyai kekemasan dan ciri-ciri estetika dalam menyiapkan portfolio




JUMLAH MARKAH KESELURUHAN





Skala pengukuran pemberian mata atau markah atau skor untuk murid.

Skor
Perlakuan
4
Saya telah memilih/ mengumpul bahan penting dan boleh membantu menghasilkan tugasan berkualiti.
3
Saya memilih/ mengumpul bahan penting dan boleh membantu saya melaksanakan tugasan.
2
Saya telah memilih/mengumpul bahan yang kurang penting tetapi masih boleh digunakan untuk melaksana tugasan.
1
Saya tidak dapat mencari/mengumpulan bahan yang boleh membantu saya melaksanakan tugasan.

Senarai semak di atas adalah contoh bagi instrumen penilaian untuk portfolio bahasa melayu pemahaman. Senarai semak berikut adalah untuk menilai sikap dan tingkah laku murid dalam penyediaan portfolio. Kriteria-kriteria yang di rasakan dapat memenuhi tahap kualiti portfolio murid dinyatakan sebagai kriteria pengukuran.


PENILAIAN MELALUI PEMERHATIAN
Strategi Pelaksanaan
Pemerhatian boleh dilaksanakan dengan menggunakan strategi dan cara serta kriteria tertentu. Antaranya ialah:
  • Dilaksanakan secara berterusan mengikut keperluan yang dirancang
  • Menggunakan instrumen seperti senarai semak, rekod anekdot, rubrik yang merangkumi aspek kognitif, afektif, psikomotor, bahan dan persekitaran
  • Dilaksanakan secara global atau analitik mengikut objektif pemerhatian
  • Tindakan susulan terhadap hasil pemerhatian dijalankan
  • Jangka masa pemerhatian hendaklah disesuaikan dengan keadaan dan keperluan
Contoh Senarai semak Untuk Menilai Kerjasama KumpulanYang Dibuat Melalui Pemerhatian 

Arahan: Catatkan "Ya" sekiranya tingkah laku ditunjukkan oleh individu yang dinilai

Bil
Kriteria Tingkah Laku Kerjasma

1.
Selalu menetapi masa dalam apa jua aktiviti kumpulan yang dijadualkan

2.
Bersikap proaktif (memulakan kerja tanpa diarah)

3.
Suka berkongsi maklumat dengan rakan sekumpulan

4.
Menyumbang idea yang bernas kepada kumpulan

5.
Bersedia mendengar pendapat ahli lain dalam kumpulan 

6.
Mematuhi/akur dengan segala peraturan yang ditetapkan oleh kumpulan

7.
Menunggu giliran untuk menyampaikan idea atau pendapat

8.
Berbudi bahasa dan menunjukkan tingkah laku yang sopan kepada ahli kumpulan

9.
Membantu menyelesaikan masalah kumpulan

10.
Mengambil kira pendapat orang lain dalam kumpulan

11.
Melaksanakan tugasan/aktiviti yang telah ditetapkan oleh kumpulan

12.
Menyempurnakan tugasan yang diberi oleh kumpulan tepat pada waktunya
 




No comments: