Tugasan Isl 9
1.
Buat
bacaan lanjut tentang kaedah penilaian bahasa berikut ;
i.
Penilaian
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
ii.
Penilaian
Kemahiran Bahasa
iii.
Penilaian
Kemahiran Menulis
2.
Sangkutkannya
di laman web pembelajaran masing-masing.
KEMAHIRAN LISAN
Kemahiran lisan melibatkan
dua kemahiran asas iaitu kemahiran mendengar dan
kemahiran bertutur.
1) Kemahiran mendengar
kemahiran bertutur.
1) Kemahiran mendengar
·
Kemahiran paling asas
·
Berlaku pada peringkat penerimaan
·
Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu
bertutur, memahami, dan mentafsir apa yang didengar.
2) Kemahiran
bertutur
·
Melafazkan bunyi2 bahasa drpd alat2
artikulasi
·
Peringkat penglahiran
·
Perlu ditiru dan diajuk
·
Model bahasa lemah hasil ajukan yang lemah,
tetapi model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik
Tujuan
Kemahiran Lisan
·
Menyebut perkataan / ayat dengan betul
·
Melatih murid mendengar dan memahami
pertuturan org lain.
·
Untuk berinteraksi dengan org lain
(menyampaikan perasaan, kehendak dan lain-lain)
·
Melatih murid agar berkeyakinan dan percaya
kepada diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak)
·
Membolehkan murid bertutur menggunakan ayat
yang tersusun, perkataan yang sesuai dan perbendaharaan kata yang luas
Kemahiran
yang boleh diperolehi murid:
·
Bertutur dengan tenang, menggunakan gaya yang
betul
·
Bertutur dengn nada, intonasi dan sebutan
yang betul
·
Mendengar dengan baik, memahami perkara yang
didengar dan menghormati pertuturan orang lain
·
Bercerita dan membuat laporan menggunakan
bahasa yang menarik dan betul
·
Berkebolehan memberi arahan dengan berkesan.
·
Mengunakan bahasa yang baik mengikut situasi
Penilaian
Kemahiran Lisan
·
bacaan kuat
·
syarahan
·
perbahasan
·
bercerita
·
perbincangan
·
hafazan
·
temu bual
·
soal jawab
·
nyanyian
·
deklamasi sajak
·
mendengar dan memberi respon secara lisan
Penilaian
Lisan membolehkan guru:
·
mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam
kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis
·
mendapat maklumat serta-merta tentang
pengetahuan dan kefahaman murid.
·
mengesan kebolehan murid dalam kemahiran
membaca dan menghafaz.
·
mengesan kelancaran dalam sebutan.
·
mengesan amalan dan sikap murid secara serta
merta.
·
Instrumen penilaian lisan boleh dipelbagaikan
merangkumi soalan dan aktiviti yang memerlukan respon murid dalam bentuk
lisan.
Menyediakan
Instrumen
·
soalan, pernyataan, ilustrasi dan bahan
rangsangan perlu jelas dan mudah difahami
·
aktiviti atau bahan boleh merangsang murid
mengeluarkan idea
·
pelbagai bentuk soalan seperti soalan
bertumpu dan bercapah digunakan untuk merangsang murid berfikir
·
aras kesukaran perlu sesuai dengan kebolehan
murid
Konsep kemahiran mendengar
·
Gabungan segala yang didengar, difahami dan
diingat
·
Pendengaran berlaku melalui latihan khas yang
dilakukan secara berperingkat-peringkat
·
Individu lebih banyak belajar daripada
pengalaman daripada kecerdasan otak
·
Harus berlaku melalui pemikiran, bukan
perasaan
·
Aspek fizikal, psikologi, neurologi
mempengaruhi proses mendengar
·
Pendengaran untuk hiburan (tindak balas
positif)
Peringkat
Kemahiran mendengar
1. Mendengar deretan bunyi
2. Memahami bunyi-bunyi yang didengar
3. Menilai bunyi-bunyi yang didengar
4. Bertindak terhadap bunyi
1. Mendengar deretan bunyi
2. Memahami bunyi-bunyi yang didengar
3. Menilai bunyi-bunyi yang didengar
4. Bertindak terhadap bunyi
Jenis-jenis
mendengar
a) Mendengar
pasif
·
Tidak berupaya memahami keseluruhan perkataan
yg diujuarkan
·
Faktor bahan tidak menarik, tidak bermakna,
persekitaran.
b) Mendengar
secara bertelau-telau
·
Berlaku pd pelajar bahasa ke-2
·
Lemah dlm bahasa yg dipelajari & tidak
didedahkan kpd suasana bahasa tersebut.
c) Mendengar
tanpa tindak balas
·
Mendengar tetapi tidak bertindak balas
·
Tidak beremosi dan tidak memahami
d) Mendengar
secara menebuk-nebuk
·
Berlaku pd pelajar bahasa ibunda
·
Pasti dan yakin telah menguasai bahasa
tersebut tetapi sebenarnya tidak
e) Mendengar
secara beremosi
·
Mendengar dan mampu meransang emosi
·
Merasa sesuatu dan bertindak balas
f) Mendengar
secara berhati-hati
·
Mendengar teliti (kata demi kata, ayat demi
ayat)
·
Memahami ujaran dengan tepat
g) Mendengar
secara kritikal
·
Mampu membezakan yg benar & palsu
(berfikir kritis dan analitis)
·
Pengajaran dan pmbelajaran KBKK
h) Mendengar
secara pengamatan
·
Murid sudah mampu berfikir kritikal
·
Mendengar berdasarkan pengalaman (membuatkan
apa yg didengar lebih bermakna)
i) Mendengar
secara kreatif
·
Mengulas, mengritik, menilai
·
Mencapai penguasaan bahasa yang baik
Peringkat kemahiran
mendengar beserta contoh:
a) Peringkat awal
-Melakukan sesuatu yg disuruh
-Bertindak terhadap soalan-soalan mudah
-Mengecam, mengajuk & memilih bunyi
b) Peringkat pertengahan
-Mengecam dan mengingat fakta (tepat dan terperinci)
-Mengesan urutan
-Mengenal sebab dan akibat
c) Peringkat maju
-Mengenal isi-isi penting
-Mengenal peranan dan perhubungan org yg bercakap
-Mentafsir maksud
-Memberitahu tekanan dan intonasi
a) Peringkat awal
-Melakukan sesuatu yg disuruh
-Bertindak terhadap soalan-soalan mudah
-Mengecam, mengajuk & memilih bunyi
b) Peringkat pertengahan
-Mengecam dan mengingat fakta (tepat dan terperinci)
-Mengesan urutan
-Mengenal sebab dan akibat
c) Peringkat maju
-Mengenal isi-isi penting
-Mengenal peranan dan perhubungan org yg bercakap
-Mentafsir maksud
-Memberitahu tekanan dan intonasi
Konsep
Bertutur
·
Gabungan bunyi-bunyi bahasa
·
Berlaku pd peringkat penglahiran (setelah
penutur belajar drpd pengalaman
berbanding kecerdasan otak)
berbanding kecerdasan otak)
·
Aspek fizikal, kesihatan, persekitaran,
jantina, dll mempengaruhi pertuturan
·
Pertuturan dikuasai dgn menumpukan aspek
fonologi, struktur, intonasi, dan
penguasaan sistem bunyi.
Aspek-aspek pertuturan
a) Sebutan
penguasaan sistem bunyi.
Aspek-aspek pertuturan
a) Sebutan
·
murid-murid telah diajar dan dilatih mengenal
huruf dan bunyi setiap huruf, suku kata, perkataan, rangkai kata dan ayat
·
Semua ini bertujuan untuk melatih murid-murid
supaya dapat menyebut sesuatu dengan tepat dan seperti yang sepatutnya mengikut
bunyi, ejaan dan makna.
b)Tekanan
·
Satu cara menyebut perkataan, frasa atau ayat
dengan memberikan tekanan pada tempat-tempat tertentu.
·
Biasanya dilakukan pada suku kata.
·
Bertujuan untuk menandakan keras atau lembut
sesuatu pengucapan itu.
·
Lambangnya ialah /?/.
·
Dalam BM, tekanan tidak membezakan makna dan
digunakan untuk menyedapkan ayat sahaja seperti dalam sajak.
c) Panjang-pendek (Mora)(Harakat)
c) Panjang-pendek (Mora)(Harakat)
·
Kadar sesuatu bunyi itu diucapkan
·
Lambangnya ialah [:] , [::] adalah 2 mora ,
[.] adalah setengah mora.
d) Kefasihan
d) Kefasihan
·
boleh bercakap dan membunyikan kata dalam
bentuk yang kemas, teratur, lancar, tepat dan jelas.
e) Laras bahasa
e) Laras bahasa
·
kemampuan mengguankan bahasa dalam pelbagai
konteks, suasana, atau situasi yang sesuai
·
melatih pelajar menggunakan bahasamengikut
larasnya.
·
Bertujuan untuk berkomunikasi.
f) Tatabahasa
f) Tatabahasa
·
merupakan satu sistem pertuturan atau
undang-undang yang menggabungkan perkataan untuk membentuk ayat-ayat.
·
Tatabahasa terdiri daripada fonologi,
morfologi, dan sintaksis
·
fonologi, murid harus boleh membunyikan kata
dan menyebut dengan tepat.
·
morfologi, mereka harus memilih, membina, dan
menggunakan perkataan dengan tepat dan betul.
·
sintaksis, murid harus boleh membina
ayat-ayat dengan menggunakan tatabahasa yang betul, jekas dan kemas.
·
Penggunaan intonasi, tekanan, jeda, gaya, dan
sebagainya haris sesuai dengan bahasa yang dituturkan.
g) Jeda
g) Jeda
·
jeda = persendian
·
digunakan untuk memisahkan elemen-elemen
linguistic seperti perkataan, rangkai kata atau ayat.
·
Dalam sesuatu ayat yang digunakan, jeda
digunakan sebagai hentian sebentar.
·
lambang /#/ (apabila digunakan ia boleh
membawa makna yang berbeza)
·
/+/ = lambang pemisah antara suku kata atau
perkataan.
h) Intonasi
h) Intonasi
·
merupakan bunyi yang menaik atau menurun.
·
juga disebut sebagai nada suara
·
intonasi ayat dalam bahasa Melayu biasanya
tidak sama dan berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan.
·
intonasi boleh menaik, menurun, mendatar,
meninggi, dan sebagainya.
I)Nada
I)Nada
·
nada ialah keadaan bunyi yang menrik atau
menurun sewaktu sesuatu perkataan atau suku kata dilafazkan.
·
nada tidak bersifak fonemik.
j) kelancaran
j) kelancaran
·
bermaksud boleh bertutur atau bercakap dengan
baik dan kemas.
·
murid boleh mengeluarkan idea, pendapat, dan
pandangan dengan baik dan menuturkannya dengan baik dan dalam bahasa yang
kemas, licin, dan teratur.
Gaya bahasa berdasarkan nada:
Gaya bahasa berdasarkan nada:
·
Gaya yg sederhana
·
Memberi arahan, perintah, pelajaran, bahan
kuliah, dll.
·
Bertujuan utk menyampaikan maklumat, bahasa
utk menyentuh perasaan atau menghasilkan suasana tertentu.
·
Gaya bahasa mulia & bertenaga
·
Bertujuan utk menggerakkan pendengar /
pembaca utk bertindak
·
Menekankan aspek tenaga yg ada pd bahasa
melului pilihan atau susunan kata tertentu.
·
Gaya menengah
·
Bertujuan untuk menghasailkan suasana yg
tenang dan damai.
·
Nada bersifat lemah lembut, penuh kasih
sayang, dan mengandungi sifat lucu.
·
Cth situasi : pesta dan rekreasi
Faktor yang mempengaruhi pertuturan:
- Kecerdasan – kemampuan menghasilkan bahasa
- Kesihatan – kanak-kanak sakit (penguasaan bahasa terganggu)
- Fizikal – alat artikulasi
- Alam sekeliling – sosioekonomi dan perhubungan keluarga
- Jantina – perempuan cepat, lelaki lambat
- Dwibahasa – ekabahasa lebih cepat
- Umur – kelembutan & kebolehan menghasilkan bunyi mengikut umur
Faktor yang mempengaruhi pertuturan:
- Kecerdasan – kemampuan menghasilkan bahasa
- Kesihatan – kanak-kanak sakit (penguasaan bahasa terganggu)
- Fizikal – alat artikulasi
- Alam sekeliling – sosioekonomi dan perhubungan keluarga
- Jantina – perempuan cepat, lelaki lambat
- Dwibahasa – ekabahasa lebih cepat
- Umur – kelembutan & kebolehan menghasilkan bunyi mengikut umur
·
Kematangan alat artikulasi.
KEMAHIRAN MENULIS
Konsep
KEMAHIRAN MENULIS
Konsep
Penilaian secara penulisan melibatkan
aktiviti menyemak dan memeriksa
tugasan dan hasil penulisan murid seperti
tugasan dan hasil penulisan murid seperti
- Karangan
- Laporan
projek/kerja kursus/folio
- Latihan
dan ujian bertulis
- Huraian
atau tafsiran peta, jadual, graf atau carta.
Instrumen Penilaian
Penulisan
Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :
Kemahiran menulis
Menyusun idea
Penggunaan tanda baca
Perbendaharaan kata
Mengaplikasi
Mentafsir
Menilai
Dalam menyediakan soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :
Soalan menepati kemahiran yang hendak diuji
Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami
Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.
Aras kesukaran soalan dipelbagaikan
Skema pemarkahan disediakan
Bentuk Item Soalan
Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :
Kemahiran menulis
Menyusun idea
Penggunaan tanda baca
Perbendaharaan kata
Mengaplikasi
Mentafsir
Menilai
Dalam menyediakan soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :
Soalan menepati kemahiran yang hendak diuji
Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami
Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.
Aras kesukaran soalan dipelbagaikan
Skema pemarkahan disediakan
Bentuk Item Soalan
·
Bentuk Item Objektif (HYPERLINK)
·
Bentuk Item Subjektif
Tujuan
• Mengesan serta merta
• Mengesan kemajuan
• Mengesan pencapaian
KEMAHIRAN MEMBACA
• Mengesan serta merta
• Mengesan kemajuan
• Mengesan pencapaian
KEMAHIRAN MEMBACA
•Pelbagai teknik boleh digunakan oleh pelajar untuk memudahkan pemahaman pembacaan bahan antaranya :
Contoh teknik:
SQ3R,1H+5W, SKIMMING SCANNING,KWLH dll.
Konsep membaca:
Satu proses di mana seseorang melihat dan memahami apa yang ditulis’ (WILLIAMS 1984).
Membaca ialah satu proses di mana seseorang mendapat maklumat dari bahan yang dibaca. Ia adalah kebolehan memahami simbol-simbol atau tulisan yang dilihat.
Tujuan:
• Mengetahui isi-isi penting.
• Menentukan apakah fakta, konsep dan contoh penting yang perlu difahami dan
diingati.
• Memastikan pelajar dapat memahami dan seterusnya dapat membuat nota ringkas
supaya mudah diingati dan difahami.
Cara Gaya Pembacaan:
•Membaca mesti dilakukan ditempat yang sesuai dengan kaedah dan gaya pembelajaran anda.
•Persediaan yang cukup.
•Tumpukan perhatian, minat dan fikiran
•Gunakan satu alat/teknik sebagai penunjuk semasa membaca.
Peringkat bacaan:
• Kesediaan membaca
• Prabacaan
• Membaca mekanis
• Membaca mentalis
• Bacaan Intensif
• Bacaan Ekstensif
Aspek berkaitan dnegan kemahiran membaca:
Kadar kelajuan
Pergerakan mata
Mengenal pasti struktur ayat
Membaca secara kuat
Membaca secara aktif
Menunjuk
Motivasi
Gerak hati atau jangkaan
Keadaan fizikal
Peringkat Pemahaman:
Peringkat Lateral
- Pengetahuan dan pemahaman murid
- Mengingat semula isi karangan dan perlu mempunyai kelebihan memahami
Interpretasi
- Murid mampu mentafsir makna berdasarkan pembacaan ringkas
- Menentukan sebab petikan tersebut ditulis
- Menggabungkan fakta untuk membuat rumusan
Inferens
- Murid mampu berfikir sendiri tentang isi petikan
- Menentukan sebab dan akibat
Menilai
- Peringkat analisis dan sintesis
- Membentuk soalan atau mampu memahami soalan peringkat tinggi mengikut
Taksonomi Bloom
- Mampu membezakan yang baik dan buruk.
- Mempunyai pendapat tersendiri.
Teknik SQ3R:
Diperkenalkan oleh Robinson (1961).
-Satu kaedah yang memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
q S – Survey (Kaji)
Mengumpul maklumat yang diperlukan supaya anda boleh fokus kepada apa yang dibaca dan fikirkan apa yang mahu dicapai melalui pembacaan.
q Q – Question (Soal)
Menyoal diri sendiri untuk membantu minda anda fokus kepada apa yang sedang anda lakukan.
q R – Read (Baca)
Baca untuk mengisi maklumat ke dalam struktur pengetahuan yang telah anda bina melalui langkah S dan Q.
q R – Recite (Lafazkan semula)
Melatih minda anda supaya fokus dan belajar sambil membaca.
q R – Review (Ulang)
Menyusun maklumat yang anda telah perolehi di dalam minda dan mula proses untuk mengingat.
Kelebihan:
Dapat melatih diri menjadi seorang yang berkesan dalam melakukan tugas sebagai pelajar.
Dapat membaca buku dalam masa yang singkat dan ingat serta faham lebih banyak maklumat.
Lebih fokus terhadap apa yang kita baca.
No comments:
Post a Comment